Vårkänslor och anställningsintervju

Vilket extremt härligt väder det har varit idag! I alla fall här hos mig... Jag befinner mig mitt emellan två kurser och har inget som helst plugg hängande över mig - så vansinnigt skönt! Och på det är det vår och sol... Bättre blir det inte. Efter skolan idag satt jag med en klasskamrat nere vid kanalen och käkade glass och pratade om livet och om framtiden. Ett riktigt välbehövligt samtal, måste jag säga. Det händer mycket i livet just nu, på alla fronter och det är både spännande och läskigt. Jag tar examen och blir färdig lärare i juni och nu de kommande månaderna kommer ganska intensivt fokuseras på uppsatsskrivande och jobbsökande. Och samtidigt vet jag att jag måste fortsätta jobba med mig själv och mitt mående. Jag måste fortsätta gräva i min historia och bearbeta gamla upplevelser. Det är också både spännande och läskigt.
Idag när vi satt och pratade vid kanalkanten insåg jag några saker om mig själv:
1. Jag har blivit mycket mer avslappnad inför tanken på att vara ensam en hel dag. Förut kunde det skrämma skiten ur mig, nu kan jag för det mesta se fram emot det.
2. Jag har blivit bättre på att ta hand om mig själv, köpa tulpaner till mig själv och göra saker för mitt eget bästa - för att jag ska må bra.
3. Jag är fortfarande ganska beroende av yttre bekräftelse. Faktum är att jag är ganska rädd för hur jag ska klara mig ute i arbetslivet, där jag troligtvis inte kommer få bekräftelse och absolut inte betyg på allt jag presterar. Ute i arbetslivet förväntas jag vara proffesionell och prestera bra hela tiden - jag kommer inte belönas med bekräftelse och goda omdömmen varje gång jag sköter mitt jobb. Jag tror att jag behöver hitta ett sätt att bekräfta mig själv. :)
I morgon ska jag för övrigt gå min första arbetsintervju. Det kanske är därför jag just nu tänker så mycket på just den där tredje punkten. Jag har ägnat en stund av dagen, och ska sätta mig en stund nu innan läggdags också, åt att fundera igenom vad jag har för kompetenser och vad jag har för brister. Vad jag tycker är viktigt och hur jag tänker kring min egen yrkesroll. Kort sagt, förbereda mig för morgondagen...
Åter igen - livet känns spännande och läskigt, på samma gång.

Kommentarer
Postat av: Linda

Vad duktig du är som kommit så långt med dig själv,

Lycka till imorn

kram

2012-03-23 @ 21:05:28
URL: http://frokenlejon.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0