15 april 2010

I dag skiner solen och jag har inläsningsdag! :)

Så vansinnigt skönt! Efter lunch ska jag gå ut och sätta mig och plugga i solen...




Efter lunch ska jag också ta en sväng och leta efter vårblommor - vitsippor...
Man blir alldeles lycklig i hjärtat av att se vårblommorna spira!




Jag har några nya pysselprojekt på gång också - bland annat en skallra till en liten nyfödd bebis (tror att det blir en dammsugarskallra...:) 



Nu är det dags att försöka komma igång med dagen, på riktigt!

Nu blev jag faktiskt lite arg, eller kanske mest osäker...

Den här typen av markeringar finns på de flesta matvaror nu för tiden, och jag är en av många som litar blindt på dem... Jag tittar på portionsangivelserna - mest när jag inte har en aning om hur mycket av en matvara som är en portion.




Problemet med det är att de där portionsangivelserna ofta är "orealistiskt små"... Det skriver livsmedelsverket på sin hemsida. Eftersom det inte finns några riktlinjer för hur man anger portionsstorlek, så är företagen själva som definierar portionsstorlekar för sina produkter.

För mig innebär ju det att jag ibland äter för små portioner. Jag vet inte vad jag ska lita på om jag inte kan lita på de portionsangivelser som står på förpackningarna. Jag är allmänt osäker på portionsstorlekar och jag kan definitivt inte lita på min egen bedömningsförmåga.


Och vad betyder detta nu, rent praktiskt?
Betyder det att jag konsekvent ska ta lite mer av matvaran, än vad förpackningen anger som en portion?
Eller innebär det att jag helt enkelt får skaffa mig portionsreferenser från andra håll?

Att jag konsekvent skulle ta lite mer än förpackningens portionsangivelse - låter i mina öron helt orimligt. Det skulle bara ställa till det för mig, och skapa en massa onödig oro och ångest.

Snarare är det nog så att jag måste skaffa mig portionsreferenser från andra håll. Jag måste nog fråga vänner, men också känna efter själv. Om jag testar att följa portionsangivelsen och märker att jag inte blir mätt, eller att jag blir hungrig snart efter måltiden igen - då kan jag förmodligen dra slutsatsen att det jag nyss åt inte var en hel portion utan för lite...


Det kräver ju en del mod att våga testa på det där sättet, men nu för tiden räknar jag mig som så gott som frisk
- så egentligen borde det inte vara några problem med den saken....


Måste få undra en sak...

Varför känns det alltid som att en portion lasange är mycket mer än en portion pasta och köttfärssås eller köttbullar?  

Är det för att pastan och köttfärsen är ihopblandade i lasangen? Eller vad beror det på? Nästan varje gång jag äter lasange måste jag aktivt påminna mig om att det verkligen är en portion jag äter - för jag kan inte se det med ögonen... För mig skulle det lika gärna kunna vara två portioner.

Så jag måste verkligen gång på gång påminna mig själv om att det är en portion jag har på tallriken, varken mer eller mindre!


Hur upplever ni det där med portionsstorlek och sådant?

Sol och snygg slarvfrisyr!


I dag är vädret alldeles fantastiskt härligt! Solen strålar och det är fortfarande varmt, trots att klockan snart är 18.30... Det är galet ju, men fantastiskt härligt!

Jag har öppnat min franska balkongdörr och sitter med ryggen mot staketet och tittar på tv och njuter av att solen värmer min rygg! Dessutom är det någon av mina grannar som grillar, härlig sommardoft!





Satte upp håret ganska snabbt och slarvigt i morse, och sen dess har jag inte rört det... Och jag måste säga att jag faktiskt är nöjd med min slarviga frisyr! :) 


Om tre veckor ska jag göra antagningsprov till en folkhögskola... Musikinriktning har jag sökt, och jag vet verkligen inte vad jag ska sjunga på provet. Jag har plockat fram en del noter ur mina gömmor, men oj vad svårt det är att välja! Tre sånger, med helt olika karaktär är det meningen att jag ska lyckas välja - och om jag inte vill kompa mig själv måste jag skicka in noterna i början av den här vecka. Det är alltså ganska bråttom... 


Har ni några förslag på vad jag kan sjunga? Låtar som går att göra bra med bara piano och sång... 

  


Frukost är egentligen inte min favorit

Jag brukar tycka att frukosten är dagens tråkigaste mål - till skillnad från många av er andra, som säger att frukost är dagens bästa mål...

Men idag har jag ansträngt mig lite extra. Jag har kokat ägg och skurit frukt och lagat varm choklad och så gjorde jag en ost- och gurkmacka till det... Så idag blev frukosten faktiskt en helt okej måltid! :)


Det är hur bra väder som helst utanför mitt fönster idag! 
Jag har några måsten i dag, och de ska jag försöka göra lite snabbt... Jag måste städa undan lite, och framför allt måste jag leta efter ett papper i röran här. Jag måste läsa en bok och skriva en kort sammanfattning på den också - men boken kan jag ju läsa utomhus och sammanfattningen kan jag skriva senare.

Det här blir en bra dag! 

Jag tänker mig att jag ska öva lite dragspel också, och så måste jag bestämma mig för några sånger att sjunga på provet till folkhögskolan om några veckor (noterna ska skickas in nästa vecka).


Lunch: köttfärssås och spagetti och permesanost :) Gott!


Hoppas ni får en bra dag!

Vilken underbar dag!

Vissa dagar är livet riktigt gott! Idag är en sådan dag... :)

Tog en promenad i solen innan lunch. Skön promenadmusik i öronen! Stannade till och med på en 7eleven och köpte en glass (nogger mint) att mumsa på, på vägen hem. 

 




Träffade grannens katt på gatan utanför 'hemma' och kelade lite med honom...




.... och nu ska jag sätta mig på en filt vid min franska balkong och bläddra i mina notpärmar och spela på mitt nya, fina dragspel........



Kan det bli härligare!?


Jag vägrar låta mig luras den här gången!

Nu är det igång igen, på allvar! Medias skriverier om att man måste förbereda sig inför beach 2010... 
Och vet ni vad? Jag kunde inte bry mig mindre! (eller jo, det kunde jag nog...)

Jag märker att jag påverkas av det, och jag blir riktigt förbannad över det! För jag vill verkligen inte påverkas.

Jag orkar inte med alla tankar som förbjuder mig att äta som jag vill! Jag är fin, precis som jag är - och jag vägrar gå på alla alla lögner som försöker få mig att tro motsatsen!

Jag vet hur ovärt det är att ge sig in i bantningsvärlden. Man förlorar så mycket av själva livet, när man ägnar större delen av sin vakna tid åt att fundera på mat och kalorier.


Jag får äta frukost, lunch och middag - varje dag! Jag behöver inte bry mig ett skit om hur jag ser ut till sommaren!


Så det så! :)


Lax och potatisgratäng

I dag slår jag på stort och lagar en riktigt smaskig lunch! Lax och potatisgratäng... :)




Sitter och väntar på att få ta ut maten ur ugnen och sätta mig och äta...
För det luktar verkligen hejdlöst gott! 

 

Funderar på att sälja lite saker...

Jag är en tjej med ett stort och omättligt pysselbehov, det har jag insett det senaste året... Sen jag fick kontakt med sjukhuset och började min behandling har pysselbehovet inom mig bara vuxit och vuxit. Kanske i takt med att sjukdomen släppt sitt grepp om mig. Kanske är det helt enkelt så att pysselbehovet förut har fått ge vika för sjukdomens starka vilja.

I vilket fall som helst så har jag ett stort behov av att pyssla och ge utlopp för min kreativitet...
Här är några av de saker jag gjort den senaste tiden... 




      


        


                 





Vad tror ni?
Tror ni att något av det går att sälja, och vad ska man i så fall sätta för pris?

Det är svårt att bedömma sådant som man gjort själv... Jag är ju liksom nöjd med grejerna, men samtiidgt tänker jag att det är grejer som folk lika gärna kan göra själva.


Tillökning i bakverksfamiljen.



Än så länge saknas det pärlsocker på kanelbullen...


Långfredag...

Sjöng en fin sång igår:

Han blev hungrig - men mättade tusenden.
Törstig - han som ropade kom till mig och drick.
Han blev trött - men är vila för de tyngda av bördor.
Han gråter - men stillar gråten.

Han blev såld - till ett billigt pris.
För några mynt - men köper världen fri.


Hans död gör döden maktlös, Han öppnar livets port.  

(Bengt Johansson)


I dag har jag pysslat påskkort och grejer, nästan hela dagen... Lägenheten är fylld med kaosartat men kreativt stök - ganska mysigt om jag får säga det själv...



Nu tänker jag snart krypa till sängs och sova gott hela natten... :)


RSS 2.0