Orkidéer och städad hall

Har haft en sådärbra dag hittills... Det har vart byggarbetare här och bytt min ytterdörr - kl.  7.45 knackade de på och sen har de varit här fram till för en liten stund sedan. På min lediga dag! Jag hade hoppats på att få sova hyfsat länge i dag - men det blev till att ta på sig kläderna och börja dagen tidigt i stället. Segt som bara den! Men jag har i alla fall mått bättre i dag än igår.




I dag hade de orkiéer nere på ica, jag slog till och köpte två. Enbart för mitt välmåendes skull... :) Visst är de fina!?




Det blev i alla fall fint i hallen när dörren väl var bytt. Jag var ju tvungen att tömma hallen helt när de kom, så då passade jag på att rensa och städa lite i hallen samtidigt som jag ställde tillbaka grejerna i hallen. Slängde upp en hel del skor på vinden, och rensade lite bland jackor och bös också - det syns kanske inte, men jag hade faktiskt mycket mer grejer hängande där förut.


Nu är det alldeles fantastiskt väder, så jag borde verkligen gå ut. Men jag är inte så väldigt sugen... Jag är mest hungrig, har blivit lite tokigt med maten idag, eftersom byggarbetarna har varit här. Och nu, bara för att jag börjat strula med maten så känns det lite småjobbigt att äta...

Det blev ingen orkide

Jag åkte till torget och skulle köpa en orkide, men jag hittade inte den sorten jag ville ha. Orkidéer är nog världens finaste blomma. Men jag vill ha orkidéer med små, vita eller rosa blommor och jag hittade bara stora blommor. Stora blommor är ju också fint, det är det ju absolut - men helst vill jag ha de med små blommor...




Jag får helt enkelt hålla ögonen öppna...


Måndag är inte min bästa dag.

I morse kändes det jobbigt att gå upp ur sängen. Det var som om jag hade bestämt mig för att jag behövde gå ner i vikt, och när jag väl har bestämt det så fastnar jag lätt i de tankarna.

Jag börjar tänka att jag nog måste minska lite på fettet och kolhydraterna, och sen tänker jag att jag borde verkligen äta riktig frukost för att motverka de puckade tankarna, och sen tänkte jag att om jag äter frukost så har jag ingen chans att gå ner i vikt - och sen, efter en stund, satte jag mig och åt två mackor och en banan. Då kom tårarna...



Jag undrar om det inte är dags för pms-svängen igen... Det är verkligen inte helt omöjligt, så jag bestämde mig för att försöka mig på Jonas Helgessons taktik - jag fattade ett beslut och vägrade låta känslorna styra.

Nu har jag precis ätit lunch, och det kändes skit innan och det känns ännu mer skit efteråt. Men jag tänker inte låta känslorna styra! Jag kan inte hindra känslorna från att finnas och röra sig som de vill, men jag kan vägra att lyssna på dem och vägra låta dem bestämma...


Nu ska jag lägga mig en stund på sängen och gråta, för det känns som att jag behöver det. Och sen åker jag till torget och köper orkidéer till mina nya krukor. 

Så det så! 

Jag är så lyckligt lottad

Kom hem från kyrkan för en stund sedan, lade mig på sängen en stund, slöt ögonen och tänkte att jag är så himla lyckligt lottad! Jag har fantastiskt många fina vänner! Uppmuntrande, stöttande, positiva och peppande... Jag är aldrig ensam, jag har fler vänner än vad jag tror. Jag är omgiven av människor i alla åldrar - ungdomar, äldre, barnfamiljer och folk i min egen ålder. Jag rör mig i en så härlig blandning av människor - och det ger mig så vansinnigt mycket energi! Visst blir jag trött i huvudet av allt stoj och stim, men jag blir också väldigt glad. Och jag tror ärligt talat att jag skulle kunna vända mig till vem som helst av dem, och be om hjälp med nästan vad som helst (om jag bara var lite modigare).









Känsla vs. Beslut

Jag läser ganska sällan nu förtiden, trots att jag egentligen tycker om det och trots att jag lovat mig själv att jag ska läsa mer nu när jag inte har någon kurslitteratur att läsa. Men just nu läser jag en bok, Jonas Helgessons "Ett cp-bra liv". Och den är riktigt, riktigt bra! Han skriver mycket bra saker, och en sak som jag har fastnat för är det han skriver om känslor och beslut...



Så här skriver han: "Om jag bara skulle lyda de spontana impulser som mina känslor framkallar tror jag faktiskt att mitt liv skulle bli ett enda stort kaos. Jag skulle aldrig gå till tandläkaren. Jag skulle aldrig betala räkningar. Jag skulle aldrig diska. Jag skulle aldrig hänga tvätt. Vissa dagar skulle jag inte ens gå upp på morgonen.
---
Varje morgon när jag vaknar står jag, vare sig jag förstår det eller inte, inför ett val. Jag välja att enbart leva i mina känslor eller att leva efter ett slags besut som innebär att det blir en bra dag, det här. Jag kan fastna i känslan, se mig som en mycket handikappad och utsatt person och låta mina svårigheter växa sig hur stora som helst i tankarna - eller också kan jag bestämma mig för att se på mig själv som en helt vanlig kille som har många spastiska utmaningar men inga som han inte kan klara av.
---
Min poäng är att vi inte kan låta våra känslor ha den avgörande rösten i varje litet och stort vägskäl i våra liv. Vi har nog alla kört vilse på våra livsvägar någon gång, bara för att känslorna tog tag om ratten. Utmaningen är att varje gång styra tillbaka till den väg vi innerst inne vet är bäst."


Jag tänker att det på många sätt går att applicera på ätstörningar. När jag var sjuk lyssnade jag bara på mina känslor och mitt förnuftiga jag fick inget utrymme alls. Om jag vaknade en morgon och kände mig tjock och otymplig så stannade jag helt sonika kvar hemma i sängen. Om det kändes fel att äta något, så avstod jag från att äta det. Om jag kände mig misslyckad så var jag det - och då kunde jag lika gärna trycka ner och förnedra mig själv lite till. Om det kändes som att ALLA tittade på mig när jag skulle äta, då var det den enda sanningen.

Nu förtiden kan jag, i alla fall för det mesta, gå upp ur sängen även de dagarna jag känner mig hemsk och äcklig. Inte för att det känns bra, utan för att jag vet att dagen kan bli riktigt bra om jag bara bestämmer mig för att den ska bli det. Jag vet att jag brukar må bättre om jag bara kommer upp ur sängen och gör mig i ordning. Och jag vet också att när det går snett, när jag lyssnar för mycket på känslorna och låter de styra - då måste jag ta mitt förnuft till fånga, greppa ratten och styra tillbaks.


Två knäppa sjukdomsrester...

I dag mår jag mycket bättre och i morgon ska jag gå till jobbet! Alldeles vansinnigt skönt ska det bli!


Två knäppa saker har jag lagt märke till de senaste dagarna...

1. Jag har en inbyggd känsla av att det är farligt att äta krossade linfrön, men alldeles okej att äta hela linfrön. Det är knäppt - resonemanget lyder ungefär så här; äter man krossade linfrön så tar kroppen upp en massa energi, men om man i stället äter hela linfrön så går de rakt igenom kroppen utan att ge ifrån sig någon energi. Dessutom hjälper linfrön till att hålla igång magen... 
 




2. Att koka spagetti känns mindre tryggt än att koka typ. pastaskruvar. Pastaskruvar kan man lägga i dl-mått och ha lite kontroll över, men spagetti kan man inte lägga i dl-mått och därför känns det inte som att jag har koll... Spagetti väger jag, jag kokar alltid exakt samma mängd spagetti -på grammet. Men pastaskruvar klarar jag tydligen av att koka lite på en höft. Visserligen mäter jag med dl-mått men det blir ju inte exakt samma vikt varje gång, snarare ungefär lika mycket varje gång...





Visst låter det galet!? Det är ju bara tankefällor, väldigt ologiska sådana...

Jag stannar hemma i morgon också.

Hela dagen har jag tillbringat i sängen, och tre gånger har jag fått använding för hinken som stod bredvid. Nu i eftermiddags fick jag i alla fall en ny sorts medicin utskriven, så förhoppningsvis blir morgondagen bättre. Jag hoppas det, för jag behöver få behålla maten nu - min hjärna blir alldeles tokig när den inte får mat.

 


Alldeles nyss tog jag den nya medicinen, och nu ber jag en stilla bön om att maten ska få stanna kvar i magen. Jag orkar inte riktigt med en sådan här dag till...

Om medicinen verkar funka nu, så ska jag göra ett nytt försök med fisken och potatisen som blev över från middagen.


Wish me luck!


21 september 2010

Jag är lycklig ägare till en rosa adidasväska! :) Den är väldigt fin! Jag shoppade faktiskt loss ordentligt igår: ett par jeansleggings, ett svart och ett vitt linne, en svart kjol och två pennor, och så väskan såklart.






För övrigt började jag äta pencillin igår, och jag mår riktigt, riktigt illa av den. Jag stannar hemma från jobbet idag och tillbringar dagen i sängen, med en hink bredvid mig... Jätteroligt! Jag ska äta den där himla pencillinen tills på lördag morgon, så vi får väll se om det blir något jobb den här veckan - eller om jag blir sängliggande tills kuren är över.


Oj vad jag är sugen på att shoppa rosa

Jag kan inte sluta tänka på den där rosa adidasväskan. Nu har jag ändå avvaktat ett tag och känt efter - och jag är fortfarande lika förälskad i den... Då är det väl okej att köpa den?



I dag kom min personliga almanacka, den som jag vann för några veckor sedan. Den är jättefin, och rosa! Jag har suttit en liten stund nu och planerat. :) Jättemysigt, jag älskar att planera!





Nu är jag toksugen på att åka till torget och shoppa!
Jag har tvätt i tvättstugen, men när jag har vart nere och tagit hand om den så åker jag nog iväg en sväng till torget - jag behöver nog shoppa lite... :)


Frukost är det tråkigaste jag vet

Ibland glömmer jag nästan att äta frukost på morgonen, för att jag tycker att det är så tråkigt... 

Ibland vaknar jag, går upp och börjar fixa med något och plötsligt märker jag att klockan har blivit mycket - och att jag visst inte har ätit frukost.


I morse gjorde jag så. Jag vaknade klockan 8.30, sprang ner till tvättstugen och stoppade i tvätten i maskinerna och när jag kom upp igen började jag ta hand om gårdagens disk. Nu är klockan 9.45 och jag har inte ätit frukost och jag är inte ett dugg sugen på att göra det heller...  


Jag ska strax pallra mig iväg till vårdcentralen, men först ska jag stoppa i mig lite frukost. Hur tråkigt jag än tycker att det är...


18 sept. 2010

Idag var jag och provade jeans - fy vad jobbigt det var! Jag kände mig smällfet verkligen, men jag vet ju egentligen att det inte är mig det är fel på. Det är ofta byxorna som är små i storlekarna... Och det är ju inte konstigt att jag inte kan ha samma storlek som jag hade när jag vägde mycket mindre än nu. Inte konstigt alls, men det känns lite jobbigt.

I morgon eftermiddag ska jag sjunga på en barnvälsignelse, det brukar vara väldigt roligt, men jag vet inte vad jag ska ta på mig - och det känns mindre roligt. Måste nog ta en titt i garderoben nu innan jag går och lägger mig, för i morgon tror jag inte att jag kommer orka tänka så mycket...


Ska i alla fall försöka vakna så tidigt så att jag hinner fixa håret på något snyggt sätt - kanske som jag fick till det förra veckan. 


          



Nu måste jag öppna min garderob och försöka hitta något att ta på mig... :)

 


Schweizernöt

I går kväll blev jag akutsugen på choklad. Gick iväg till ica och köpte en 100 g schweizernöt, och åt upp hela... Kändes lite jobbigt, men vad sjutton - tänkte jag sedan. Det är fredag kväll och 100 g choklad är inte vansinnigt mycket, faktiskt!

Jag bestämde mig för att INTE kompensera för den där chokladkakan, oavsett vad mina känslor säger. Och nu har jag precis ätit frukost, alldeles vanlig frukost, kanske till och med lite mer frukost än vanligt. :) jag är nöjd, för när man börjar kompensera är det lätt att fortsätta.


Jag har så himla svårt att vara ledig, har jag börjat märka. Jag bokar upp mig hela tiden, fyller upp mina tomma dagar och  kvällar - för att slippa vara ensam och ledig. I går kväll var första kvällen på länge som jag var ledig och hemma, och det var väldigt skönt och jag klarade av det riktigt bra. Det borde jag öva på oftare.

Ibland måste man terapipyssla för att överleva

Skulle träffat en läkare och en barnmorska i förmiddags, trodde jag. Så jag åkte iväg, gick fel några gånger och hittade tillslut rätt - för att mötas av att det blivit fel med bokningen. Det var den 13 oktober som jag var inbokad, och läkaren hade inga lediga tider innan dess. Jag fick bita mig i tungan för att inte börja gråta inför tanten i receptionen, istället kom tårarna precis när dörren till barnmorskemottagningen gått igen. Jag trodde jag skulle gå sönder i tusen bitar, det kändes så ofantligt hopplöst på något sätt. 

Jag hade hoppats att jag skulle få hjälp nu, äntligen... Och så dröjer den en månad till - en månad känns som en jätteång tid. 

Jag stannade på hemköp på vägen hem, och köpte en hel massa hetsmat. Jag köpte till och med mineralvatten, precis som jag alltid gjorde förr, (för att minska risken för kaliumbrist litegrann). 


På vägen hem var jag helt inställd på att hela dagen och kvällen skulle ägnas åt hetsätning och kräkning. Men när jag väl kom hem hade jag inget som helst sug efter det. Jag satte mig och pysslade smycken i stället. :)

Maten står i köket, och jag är inte ett dugg sugen på att ens röra den - känns väldigt konstigt, men också fantastiskt skönt!


Här är ett av smyckena som blev till nu för en stund sedan.





Det är kanske inte konstigt om man sörjer

Ibland tänker jag att när man levt med en ätstörning som bästa vän i många år, och plötsligt förlorar den vännen är det kanske inte konstigt om man sörjer...

Man får vara ledsen, man får sakna sin vän och man får ha dåliga dagar. Men man får inte försöka få tillbaka sin vän, man får inte gräva ner sig brevid henne och man kan inte tro att det någonsin kommer bli som förr.


Det kommer aldrig någonsin bli som förr, och det är väldigt bra! Den där bästa vännen var nämligen inte bara bästa vän - hon var också den värsta fienden...


Jag vet att det livet jag lever nu, utan henne, är så mycket större, vackrare och roligare.




Jag brukar inte vara såhär fåfäng...

Jag tyckte att jag lyckades så himla bra med frisyren så jag var tvungen att visa upp den här! :)



Till och med flätan blev snygg, jag som egentligen inte kan fläta flätor på mig själv...





Det är verkligen väldigt olikt mig att hålla på så här, men jag tänker att om blondinbella och hennes kompisar kan - så kan väll jag. :)




Nu måste jag verkligen snabba mig till torget, om jag ska hinna prova de där byxorna innan lunch!

Förlåt för ett ganska ytligt inlägg...

Förlåt mig för ett ganska ytligt inlägg... :)

Jag är galet sugen på att shoppa! Jag behöver faktiskt köpa jeans, det behöver jag. Och jag har till och med spanat in ett par... Ett par ganska coola med hängslen, men jag har inte provat dem än - så jag har ingen aning om hur passformen är. Tror bestämt att jag ska åka till torget nu på förmiddagen och prova dem.


bea-harem-7-8-jeans-rim




Den här väskan vill jag ha också! Så toksnygg är den! 399:-, det är den värd va? :) Kanske i alla fall...
http://www.stadium.se/mode/damklader/accessoarer/098969/adidas-adicolor-airliner




Nu ska jag hoppa in i duschen, testa en ny (kanske) snygg frisyr och cykla ner till torget och prova jeansen.

Eftermiddagen ska jag ägna åt att städa två pysselförråd i kyrkan... (Vaknade klockan fyra i morse och var lite sugen på att städa de där förråden - och då är det väll bara att passa på?)

Och i kväll ska jag på möte inför konfirmationsterminen som startar nästa tisdag.


Det här blir nog en fin dag!

Nya pysslade tampongfodral... :)

Kvällen har jag ägnat åt att sy... Det blev tampongfodral/kortfodral. :) Jag är egentligen en ganska kass sömmerska - för jag har så himla dåligt med tålamod när det gäller just sömnad och synmaskiner. Jag önskar verkligen att jag hade tålamod nog att ge mig på svårare och mer komplicerade projekt än så här...





Nu är det dags för kvällsmat och Greys anatomy, det var på tok för längesen... :)

Jag är ledig i morgon, så det gör inget om jag kommer i säng lite sent i natt.


Måndag, 6 sept 2010

Jag var ju med i en tävling om en personlig almanacka för några veckor sedan, och vet ni vad!? Jag vann! Jag som aldrig, aldrig vinner - jag vann! Så i kväll ska jag sätta mig och beställa den där almanackan på www.personligalmanacka.se. Det är hur många beslut som helst som ska fattas, men det är bara att göra det! Det är ju roliga beslut ju! :) 


I dag har jag fattat mod och skickat iväg en tidsbeställning till barnmorskemottagningen. Det är tydligen dom som har koll på det där med pms-besvär och sådant. Och jag har börjat misstänka att jag har en del sådana... Hela jag förändras en gång i månaden och det är långt ifrån en positiv förändring.

Jag får minst 10 gånger närmre till gråt, jag reagerar konstigt på saker som jag aldrig annars reagerar på, och jag strular väldigt mycket mer med maten än vanligt. Och dessutom får jag ont i handen, men det är ju en mer fysisk åkomma, så att säga...

Jag får väll se vad som händer med den där tidsbeställningen, men jag har i alla fall gjort den nu... Det har jag vart på väg att göra länge! Jag vet inte om det går att få någon hjälp över huvudtaget, men det är ju värt ett försök.




I dag var jag på biblioteket en sväng, och det stod en så himla söt tant framför mig i kassan. Hon hade lånat en ljudbok, men hade problem med att lyssna på den hemma. Hon ville att bibliotikarien skulle spola tillbaka den för henne, för det gick inte att lyssna på den från början... Gulligt! Bibliotikarien svarade att det går inte att spola tillbaka cd-skivor, man bestämmer själv på sin apparat var på cd-skivan man vill börja lyssna....  :)


RSS 2.0