Terapiarbete på hög nivå...

I dag har jag virkat som bara den... En kärleksmums, en dammsugare och en hallongrotta (med någon slags konstigt papper runt).  



Tack vare dagens terapiarbete har jag klarat av dagen utan större snedsteg. Jag är nöjd, och snart kan jag kanske öppna café! ;)


I dag ska jag virka bort min ångest

I torsdags köpte jag den här boken på bokrean. Full med bilder på mer eller mindre lättvirkade kakor och bakverk... :)



I dag mår jag inge vidare... Det händer lite jobbiga saker omkring mig och jag känner mig orolig och ångestfylld i hela kroppen. Grät en stund i morse, men jag har ingen lust att låta de känslorna ta över den här dagen - så nu har jag tagit på mig kläderna, ätit frukost och satt mig framför teven. Repris av gårdagens curlingfinal... :)





Här om dagen virkade jag en prinsesstårta, och nu har jag precis börjat med en snoddas eller en kärleksmums.






Jag behöver verkligen virka bort den här oron, för gör jag inte så finns det risk för att eftermiddagen och kvällen går åt skogen...

Snart kan jag öppna ett litet café med virkade bakverk. :)


Ett litet tips...

Jag bara måste tipsa om en alldeles fantastisk fotograf! Han heter Kent Klich, och har fotograferat enormt bra dokumentära bilder från Gazaremsan. Han vill visa på att de människorna som finns där mitt i kriget och våldet, är vanliga människor, med vanliga liv. De människornas hem blir förstörda, deras familjer trasas sönder, deras liv går i tusen bitar....  




Visst väcker hans bilder känslor? Visst blir man berörd? Visst får man en ny bild av vad krig är?

Det får i alla fall jag...


Vad vill ni läsa om?

Jag har verkligen idétorka...

Hela huvudet är fullt av frågetecken, vad ska jag skriva om - vad vill ni läsa om? 


Hjälp mig med idéer, kom gärna med förslag...

Solen!

Sol ute i dag! Det borde man ta till vara... Man liksom hör sin mammas röst i huvudet "Du måste passa på att gå ut och njuta av solen nu, medan den finns där..."

Hon har ju rätt, mamma. Jag mår mycket bättre om jag får sol och dagsljus i ansiktet varje dag...

Jag är dessutom ledig i dag, befinner mig mellan två kurser och har ingenting att plugga - så i dag har jag inga ursäkter för att inte gå ut och njuta.


I morgon börjar fotokursen - kanske ska jag ta med mig kameran ut och börja redan i dag. Lite sugen på att dokumentera världen ur ett barns perspektiv... :)

Det är en stor dag i dag...

Idag har jag ätit semla. Till en början var det ingen vidare angenäm upplevelse men, efter ett tag smakade det riktigt bra måste jag erkänna...



I kväll är det film och mys som gäller...
Ska bara.....


.......försöka snygga till lägenheten lite först.


Den oerhörda beslutsångesten

I går skulle jag gå in på hemköp och köpa färsk pasta... Jag hade lite bråttom och hade lovat att bara snabbt springa in och köpa pastan. I tio minuter blev jag stående framför hyllan med färsk pasta - jag bara kunde inte bestämma vilket paket jag skulle ta. Det fanns olika färger, smaker och framför allt så fanns alla färger och smaker i olika tjocklekar. Så... där blev jag stående. Jag dividerade fram och tillbaka och vägde för och nackdelar mot varandra...

Tillslut hittade jag ett paket som hade kort datum och som därför var billigare - det paketet tog jag. Jag hade äntligen hittat en jämförelseaspekt som inte var huggen som stucken...

Med andan i halsen sprang jag till kassan och betalade, och sedan tillbaka till mina vänner.

"Vad lång tid det tog, var det lång kö?"

Nej, sa jag... Och erkände att jag blivit stående framför pastahyllan med den oerhörda beslutsångesten som enda sällskap.


Vi fick oss ett gott skratt, allihop... För i dag kan jag faktiskt skratta och le åt hur knasigt beslutsångesten kan yttra sig ibland.

Freedom - eller?

I dag avslutade jag min ätstörningsbehandling. Jag har inte längre någon öppenvårdskontakt. För första gången på två år står jag på egna ben, för första gången på två år måste jag våga lita helt på mig själv. 

I dag, när jag lämnade mottagningen för (forhoppningsvis) sista gången, grät jag. Det kändes på något sätt sorgligt, det kändes skrämmande, och det kändes befriande...



Jag är fri, jag kan och jag ska numera ta ansvar för mig själv - fullt ut. Det finns fortfarande saker som jag behöver lära mig att hantera, men det är saker som jag måste göra praktiskt och på egen hand.  

Det finns en del saker på förbjudetlistan som jag behöver öva på att äta.
Jag behöver komma igång med en frisk och sund och rolig träning.
Och... det finns vissa bakomliggande orsaker som jag måste nysta lite i, om jag någonsin ska blir helt och hundra procent frisk. 


Jag har hopp om en framtiden! Jag tror att jag har ett friskt liv fyllt med roligheter och äventyr framför mig... 

Det känns läskigt, jag är rädd - det kan jag inte förneka... Men det är ju inte heller så att jag är portad från mottagningen nu. Jag får komma tillbaks om jag märker att jag inte klarar mig själv.

Det känns tryggt! :) 

Blev just en smula arg

Var inne på facebook nyss, och fick se en kommentar om att det var synd att äta chokladbollssmet och att någon skulle ut i löpspåret och sona sitt brott...

Riktigt arg blev jag! Arg på det här samhällets sjuka sätt att se på hälsa, mat, kropp och träning.

Jag har nästan inte tränat på ett år, för jag har inte klarat av att sätta foten inne i en träningslokal utan att få hjärtklappning och ångest. Och inte sjutton betyder det att jag syndat varje gång jag ätit något gott!

Det är inte fel att träna, det är inte det jag säger - jag säger bara att det inte är synd att äta och att man inte behöver ge sig ut och löpträna för att man ätit något "onyttigt". Vad nu onyttigt är...

Allt är onyttigt om man äter för mycket av det, och ingenting är onyttigt om man äter det i lagom mängd.
Det är väll lika onyttigt att äta morötter till frukost, lunch och middag dag ut och dag in - som att äta chokladbollssmet jämt och ständigt!?


Nej - jag tänker minsann inte gå på de där lögnerna! Jag vägrar, jag vet att jag får äta allt - jag vet att ingenting är förbjudet och jag vet att jag inte behöver träna för att jag ätit!

Frukost och melodikrysset

I dag är det lördag och mysmorgon! Frukost med varm choklad, två mackor, en apelsin och ett glas proviva... Och till det lyssnar jag på melodikrysset. Kan det bli bättre? - Tror inte det!





I dag ska det pluggas lite, men bara lite... Och städas lite, men bara lite... :)



Tror bestämt att jag ska spela lite gitarr också, för det var väldigt längesen...


Ha en bra dag!


Livet har åkt lite bergochdalbana med mig den senaste veckan.

Jag tror att jag är på rätt väg igen... Men den senaste veckan har varit minst sagt kaosartad. Har hunnit bestämma mig för att gå ner i vikt, ändrat mig, tänkt att ingenting spelar någon roll, att jag lika gärna kan bli vråltjock, ändrat mig igen, velat bli smal och slutligen bestämt mig för att jag är värd mycket mer än att gå runt och tänka på mat dygnet runt.

Så nu är jag på rätt väg igen. Har till och med bakat en kaka idag... Och det är något som jag inte gjort på riktigt, riktigt länge.

Plugget går rätt okej, är riktigt slapp men jag tror att jag kommer klara kursen ändå. Har ju planer på att plugga på folkhögskola till hösten, så just nu ägnar jag mer tid åt ansökningspapprerna än åt mitt nuvarande plugg.


Bara en liten kort hälsning från mig...
Jag lever och mår bra!

RSS 2.0