Kolla in min lista!

Kolla in min lista! Det är inte ofta som man faktiskt lyckas med att bocka av nästan precis allt på en lista!


[X] Tvätta
[X] Skriva det sista på det personliga brevet + posta ansökan
[X] Ringa chefen
[X] Laga kålpudding
[X] Plocka undan lite (typ papper och kläder)
[/] Rensa duschbrunnen


Jag har faktiskt plockat undan, men det syns inte - för det har kommit fram nya saker, och framför allt så ligger det en hel massa nytvättade kläder i en hög på min säng... Borde ta hand om dem innan jag går och lägger mig - för annars hamnar de i en hög på golvet i stället, och då blir det jobbigt i morgon...

Och duschbrunnen tror jag att någon annan, typ husvärden får komma och fixa - för jag kan inte.


Nu är det dags att ta hand om de där kläderna, för jag måste sova snart...


Sov gott!

Måste bara uppdatera...

Känns så himla bra att bocka av saker, så nu måste jag göra det - för jag har faktiskt gjort en del på listan.

[/] Tvätta
       (Allt är tvättat och hänger på tork)

[/] Skriva det sista på det personliga brevet + posta ansökan
       (Brevet är färdigskrivet och väntar på att bli genomläst och postat)

[/] Ringa chefen
       (Har skickat ett sms och inte fått svar)

[ ] Laga kålpudding
       (Tänkte jag skulle börja nu, förmodligen blir det en snabbvariant, för jag börjar bli hungrig)

[/] Plocka undan lite (typ papper och kläder)
       (Borde plocka mer, men jag har i alla fall börjat)

[ ] Rensa duschbrunnen
       (Känns inte så roligt, så det skjuter jag på)


:) Jag fullkomligt älskar att bocka av saker på listor! Man känner sig så effektiv då!

Nu ska jag laga mat!

30 augusti 2010

I dag har jag en ny 'att göra-lista' att bocka av i från... 

[/] Tvätta
[ ] Skriva det sista på det personliga brevet + posta ansökan
[ ] Ringa chefen
[ ] Laga kålpudding
[ ] Plocka undan lite (typ papper och kläder)
[ ] Rensa duschbrunnen


Tvätta har jag redan börjat med - då är det bara resten kvar... :)

Att rensa duschbrunnen känns som en ganska oangenäm uppgift - funderar på var i schemat den passar bäst... Antingen nu så fort som möjligt, så att det är gjort. Eller i direkt anslutning till dushandet senare i dag. Eller så gör jag det om en stund, när jag varit nere hos tvätten och så duschar jag tidigare än vad jag hade tänkt... Det är ju också ett alternativ. Fast egentligen tänkte jag duscha bort kålpuddingslukten från kroppen när jag lagat den, och det blir inte förrän lite senare...

Det var en lång dividering, för att slutligen komma fram till att 'att göra-listan' är bra i den ordning den står skriven från början. :)



I lördags när jag vaknade var jag inte jättesugen på en 15 timmar lång arbetsdag, men när jag drog up persiennen blev jag bjuden på den här...



Det blev faktiskt lite lättare att packa ihop sakerna och cykla iväg, när jag fått syn på regnbågen... Jag blev lite glad och lätt i hjärtat liksom. Och sen blev ju dagen hur bra som helst också - förutom att det var punka på bakdäcket när jag skulle cykla hem mitt i natten. Men jag fick skjuts hem, så det gick bra ändå - men cykeln står kvar på jobbet och det är lite segt.



Ska äta glass senare i dag - lovade att hjälpa vännen att lägga söndagsskolans höstterminsschema idag, i utbyte mot en glass och en massa information om hur de haft det på Kreta. :) 

I dag är jag duktig

Jag har fyra saker på min att göra lista i dag, och de ska göras allihop, innan jag får öppna mitt pärlpaket (som för övrigt inte har kommit ännu). Och redan nu, fast klockan bara är 11.40 har jag bockat av en hel del av grejerna på listan...

[/] Skriva CV + personligt brev
[/] Lära mig två sånger
[X] Skicka mail till huskyrkan
[X] Skicka mail till studievägledare och VFU-samordnare

Alla mailen är skickade och jag har spelat igenom båda sångerna en gång, alltså börjat lära mig dem, och jag har skrivit en kladd till ett CV och punktat upp viktiga saker att ta upp i det personliga brevet.

Visst är jag bra!?
Med lite motivation i form av pärlor är jag ganska effektiv, faktiskt!


Men det personliga brevet känns ganska jobbigt, jag är inte direkt världsbäst på att säga bra saker om mig själv liksom. 

Men i går när jag spånade kom jag faktiskt på några bra egenskaper, att ta upp i brevet. 

Jag har till exempel ett stort tålamod, jag är kreativ, mjuk och lugn till sättet, jag har lätt för att lära mig namn och så är jag flexibel. Och alla de egenskaperna är bra att ha om man ska jobba som förskollärare.


Nu ska jag ta en dusch och göra en snabbstädning, så att jag har ro att skriva det där CV:et någon gång.


Hungrig och stressad och mitt i natten vaken

Jag kan inte sova, det snurrar alldeles för mycket tankar i huvudet på mig. Stressar upp mig för en hel massa saker och dessutom är jag hungrig, för jag slarvade med maten i går. Inte med flit, men jag insåg i efterhand att det blev en aning för lite mat i magen i går - det hände liksom lite för mycket... Var på möte igår kväll, och när jag satt där och klockan närmade sig 20.00 kom jag på att jag ju inte ätit sedan klockan 15 (en grillad panini, och det var som lunch, för jag vaknade så sent och åt inte frukost förrän kl. 11).  

Så nu har jag suttit uppe och pärlpysslat en stund, och försökt släppa alla de snurriga tankarna. Känner mig faktiskt en aning tom i huvudet, men jag vet inte om det går att sova för det. Men det är i alla fall värt ett försök - tänker jag. Men först ska jag äta något, för det är absolut stört-omöjligt att sova på fastande mage. 




Vad tycker ni om mitt nattliga pärlpysselverk? :)


Pärlor är nog det bästa som finns, i alla fall nästan

Jag har sagt det förr, och jag säger det igen...



... att pyssla är avkopplande och gör gott för själen.


Jag blev riktigt nöjd med dagens, verk. :)

I morgon kommer det nya pärlor på posten, längtar en aning.
Fast jag har minst fyra saker som jag måste göra innan jag får packa upp pärlorna... 

1. Skriva mitt CV
2. Sjunga igenom två sånger
3. Skicka i väg ett mail om huskyrkan som börjar om några veckor
4. Skicka mail till studievägledaren och VFU-samordnaren och informera om mitt studieuppehåll.

Det enda som egentligen behöver ta lång tid är ju att skriva CV, så om jag går upp i tid så kanske jag hinner klart med mina fyra saker lagom till att brevbäraren släpper ner pärlpaketet i mitt brevinkast... :)

Nu måste jag stoppa något i magen och gå och lägga mig, för jag är aphungrig och trött som en gnu...


Plötsligt händer det!

Jag har ju varit lite smått orolig inför hösten, med jobb och allt sådant... Och i dag, plötsligt, dök det upp ett jobb mitt framför näsan på mig. I våras vikade jag litegrann på en förskola som en kompis till mig jobbar på, och i dag skickade hon ett sms till mig - om att de har ett ledigt heltidsvikariat från och med den 1 oktober, som chefen dessutom tycker att jag ska söka. Hur bra låter inte det!? 

Jag vill bara hoppa och skrika och springa så fort jag kan av glädje! Jag vet ju inte om jag får tjänsten ännu (jag är ju inte färdigutbildad, och alltså inte behörig egentligen), men bara det faktum att chefen vill ha mig som sökande gör mig helt överlycklig! Ännu ett bevis på att jag duger som jag är, att jag är efterfrågad och önskad! 


Så nu är det bara att sätta sig och knåpa ihop ett cv och hoppas på det bästa... Ansökan ska vara inne senast den 1 september. Ska nog skicka i väg ett mail till chefen och fråga vad hon vill ska ingå i min ansökan också.


Shit, vad jag är glad! :)


Tomater och lite allmän stress, typ

Nu är det slut på friden... Jag har passat ett hus i två veckor, åt en alldeles vansinnigt fin familj (inte min egna, men nästan) - och i morgon kommer de hem. Jag har haft det precis hur gött som helst! Suttit i deras sköna soffa och kollat på Greys mest hela tiden, kunnat göra precis vad jag vill och plockat vad jag vill i kylen.

Men det ska bli väldigt kul att de kommer hem också, förstås! För det känns helt klart lite ensamt i huset när de inte är hemma.

I natt vaknade jag av ett hyfsat stort brak, och i morse när jag tittade ut genom fönstret låg alla de fem tomatkrukorna i en stor hög på altanen. Det kändes inte så jättekul - här har jag slitit i två veckor för att hålla de där tomatplantorna vid liv, och så går de och ramlar ihop i en liten hög dagen innan familjen kommer hem. Jag har rest dem upp och de verkar inte helt döda i alla fall. En del kvistar är avbrutna, men det finns allt en hel del kvistar kvar, med tomater på. 





Nu är jag precis klar med min frukost och sitter och begrundar mitt liv och min hösttermin.

I går eftermiddag blev jag konirmationsledare, och plötsligt så var i princip alla tisdagar det närmaste läsåret uppbokade. Det känns roligt, för jag har funderat på det där med konfa ett bra tag, men samtidigt är det ju alltid lite skrämmande när man inser att man har bokat upp sig i ett helt år framöver.

Det lutar åt att de också blir barnkör i höst, på måndagar - visserligen inte så där våldsamt sent på kvällen men ändå en gång i veckan.

Varannan onsdag är också uppbokad, och eventuellt torsdagar (om jag bestämmer mig för att läsa en kvällskurs i tecken som stöd på folkuniversitetet). Därutöver ska jag alltså jobba, så pass mycket så att jag kan betala hyra och köpa mat och annat nödvändigt.


Jag är lite nervös, men jag är alltid nervös inför nya saker, så det kanske är i sin ordning. Det är så svårt att veta hur man ska tänka. Det är så lätt hänt att man vill så mycket och tar på sig så mycket ansvar så att man tillslut inte klarar av det. Samtidigt gillar jag när det händer saker...

Jag kommer förmodligen inte ha fullt upp med jobb varenda dag, så det är kanske okej att många av kvällarna blir uppbokade. Det är i alla fall bara roliga saker - och det är ju en fördel. Dessutom så kommer jag vara omgiven av människor som jag vet att jag kan vara ärlig inför. Jag kommer kunna säga till dem att jag behöver vara hemma och ta det lugnt en kväll, och de kommer fatta det. Jag tror att läget är under kontroll.

Jag i ett nötskal...

Fast nej, inte riktigt...
Jag är inte bara de här sakerna, och ibland är jag inte de här sakerna alls... Men det är i alla fall saker jag tycker om. :)






Syskrin, värmeljus, svamp och höst, sol, noter, tyg, pärlor, garn och virkning, godis, grisar och hembakat bröd.





Spårvagnar, skidor, pyssel, saft, örhängen, pepparkakor, paketpapper, fruktsallad och musik...



Om det är något särskilt ni vill veta, är det bara att fråga!


Ett litet försök att ta sig ut ur garderoben

Än så länge har jag varit ganska diskret med den här bloggen. Jag har inte velat berätta så mycket om mitt liv och det som är jag - utöver sjukdomen. Kanske för att jag skämts så mycket över det där med ätstörningarna och bulimin. Jag har inte velat att någon som känner mig i verkliga livet skulle hitta den här bloggen och fatta att jag varit sjuk. Men varför i hela friden ska man skämmas över att man varit sjuk?

Jag börjar faktiskt bli lite sugen på att berätta lite mer för er, om vem jag egentligen är... Jag börjar bli sugen på att kunna vara ärlig med precis hela mig, och inte hela tiden behöva tänka på vad jag skriver för att inte avslöja mig... Lite har jag ju redan börjat, genom att visa lite av mitt pyssel... Det är ju ganska avslöjande för de som känner mig.

Jag börjar så smått tänka att ätstörningen har gjort mig en erfarenhet rikare, det är inget att skämmas över. De erfarenheter som jag har nu, kan jag göra något bra av. Och det vill jag göra, i alla fall så småningom. Kanske kan jag hjälpa någon av er där ute, redan nu - och i så fall är det fantastiskt. 


I vilket fall som helst, så tänkte jag knåpa ihop ett litet bildkollage med saker som på något sätt är typiskt mig, och säger något om vem jag är. Låter det som en bra idé? 

En bild säger ju trots allt mer än tusen ord, och gör jag ett helt bildkollage så blir ju flera tusen ord sagda. :)

 


Om konsten att hålla balansen genom livet

Den här veckan har jag börjat känna att hösten är på gång... Och trots att jag fortfarande inte vet med säkerhet att jag kommer vara kvar i stan, så fylls almanakan på med en rasande fart. Jag har lite svårt att hantera det där, måste jag säga... Det är en svår balansgång - man måste vara tillräckligt uppbokad för att inte hinna trassla in sig för mycket i sjuka tankar, men samtidigt inte så uppbokad så att man blir stressad och inte hinner ta hand om sig själv och sitt ätande.

Man vill så himla mycket, men måste säga nej till vissa saker ändå... Man måste prioritera, man kan inte vara överallt. Man måste säga nej, och man måste avstå från vissa saker - annars går man under.

Jag tror helt enkelt att jag måste fundera över vad jag egentligen vill med den här hösten - annars är nog risken stor att det blir för mycket för min lilla hjärna, och att jag bara trasslar in mig i stress och tokigheter.


Nu är det dags att sova...

Återkommer när jag har funderat. :)
 


Jag tävlar om en almanacka

Jag och min almanacka hamnade i en rejäl störtskur härom dagen, och almanackan klarade sig tyvärr inte riktigt lika bra som jag gjorde... Därför blev jag glad när jag hittade den här tävlingen! :)

Jag är med och tävlar!



”Jag tävlar om en Personlig almanacka hos Carolina,
var med och tävla du också”

Min höst är dold i dunkel...

I dag har jag virkat trots att jag vet att jag inte borde, och fy tusan vad ont jag har i handen! Det värsta är att jag får skylla mig själv, för jag vet att jag inte kan virka utan att få ont... Egentligen finns det tusen andra saker att göra i stället - men just nu kan jag inte komma på någonting.


I morgon ska jag i alla fall hem till en vän som fyller år, och det här fina paketet ska hon få...



Det är en kokbok som heter "saliga soppor", och ett ljusblått tampongfodral som jag har sytt själv. Jag vet att hon inte läser det här, så därför kan jag skriva det. :) 


Sökte ju till en folkhögskola i våras, och med en vecka kvar till skolstart ligger jag fortfarande som första reserv. Det känns riktigt segt, måste jag säga. De tar in sex elever, och jag kom på sjunde plats. Jag borde vara nöjd, för jag gjorde verkligen ett jättebra antagningsprov - men jag känner mig inte nöjd. Jag känner mig snarare ganska dålig, för om jag hade gjort bara lite bättre ifrån mig så hade jag kommit in. Då hade jag inte behövt sitta här, en vecka före skolstart, och inte veta om jag har flyttat eller bor kvar i stan nästa måndag... 

Fast jag måste säga att jag har hanterat situationen på ett bra sätt än så länge. Jag är ganska lugn, lugnare än vad jag trodde att jag skulle vara... Hösten drar igång om en eller två veckor, och jag har ingen aning om vad jag ska göra och var jag kommer befinna mig - och jag är ändå inte hysteriskt orolig... Känner mig rent av ganska lugn i ovissheten. Jag tror att det kan bli bra, hur det än blir... Eller, så försöker jag bara inbilla mig att det kommer bli bra hur det än blir. Jag vet inte riktigt...


Nu ska jag kolla en stund på Greys anatomy, och sen är det baskemig dags att sova...

Saft, saft, vinbärssaft - bättre saft har ingen haft!

Den här veckan och nästa, passar jag ett hus för en familj som är bortrest. Ni vet, vattna blommorna och ta in posten och se till så att ingen gör inbrott och så... Familjens vinbärsbuske är helt full med bär, som kommer vara för gamla när de kommer tillbaka, så härom igår tog jag mig friheten att plocka av en dryg liter.

I dag tänker jag koka saft, röd vinbärssaft med smak av vanilj. Det är precis så gott som det låter, och kanske godare till och med... Men innan jag kokar saften måste jag åka och låna en saftsil och köpa en till glasflaska så att jag har något att hälla saften i. :)


Röd vinbärssaft med vanilj Receptbild - Allt om Mat

Bilden är tagen från www.alltommat.se, klicka på länken nedan så hittar ni receptet.
http://www.alltommat.se/recept/r%C3%B6d-vinb%C3%A4rssaft-med-vanilj-8615


I dag blir en bra dag, det känner jag på mig! :)


För övrigt har jag varit på två galet bra konserter de senaste dagarna!
Angelique Kidjo i fredags och Sofia Jannok i går... Helt klart två av de bästa konserterna jag varit på, på länge!

Förvirringen är total.

Just när jag trodde att jag började få grepp om hur jag och min kropp reagerar och fungerar när jag ska ha mens, så ställs allt på ända... 

Härom dagen, eller egentligen härom natten, när jag som bäst höll på att städa badrumsskåpet fick jag syn på en hyfsat stor spindel som kröp omkring på golvet. Jag ogillar spindlar, det gör jag absolut - men den här gången reagerade jag verkligen som om jag hade en allvarlig spindelfobi. Jag skakade och grät och kunde inte sätta ner min fot på golvet - och tillslut lyckades jag ta mig ut i hallen, ta på mig stövlarna och lämna lägenheten och ställa mig utanför på gatan, där mamma fick komma och hämta mig.

Så har jag aldrig förut reagerat på en spindel... Däremot har jag inte trasslat så mycket med maten, som jag trodde att jag alltid gjorde dagarna före mensen. Det känns väldigt konstigt. Jag hade förberett mig med matschema som jag skulle börja följa så fort jag märkte att det började kännas jobbigt. Och så blev det inte jobbigt, nästan inte alls faktiskt.


Antar att jag borde vara tacksam över att det funkat så himla bra med maten den här gången, men jag känner mig faktiskt mest förvirrad... Fast, visst är det skönt också!



En liten tanke om återfall

Så här skriver Gisela Van Der Ster om återfall:

Ett återfall är aldrig detsamma som att man måste börja om på ruta ett. Se återfallen som ett tillfälle att lära dig mer om dig själv och om dina reaktioner., både fysiska och psykiska. För visst kommer återfallen, men de kommer att bli mer och mer sällsynta. Det viktiga är att du inte går och väntar på dem för att sedan kunna säga jag visste väl det! Jag är totalt värdelös som inte ens klarar av ett normalt förhållande till mat! Lev här och nu, en timme i taget, så kan du faktiskt bespara dig lite oro.


Jag försöker oftast att göra precis så... När det börjar gå snett och jag helst av allt bara vill gräva mig djupare ner i ätstörningen - då försöker jag oftast ta ett steg tillbaka och titta på alltihop utifrån.

Vad är det som händer?
Varför blev det så här?
Vad var den utlösande faktorn den här gången och hur reagerade jag på den?
Hade jag kunnat reagera på något annat sätt, eller är det här något som jag behöver undvika helt och hållet ett tag framöver?
Behöver jag ändra på något i mitt sätt att leva?


Hur tänker ni om återfall?

Pysselkväll = Myskväll

Den här veckan har jag lovat mig själv och en vän till mig att inte alls använda min köksvåg. Jag ska ställa upp den på vinden, och där ska den stå i minst en vecka. Förra veckan hade vi en lång diskussion om vad som triggar igång de sjuka tankarna och kom då fram till att det bland annat var köksvågen som ställde till det. Lika så att väga sig på en vanlig våg, prova kläder som är och ska vara för små och titta på tv-program som handlar om vikt, bantning och utseende...

Det var efter den diskussionen som jag lovade att försöka klara mig utan köksvåg i en vecka. Jag ställde nyss upp den på vinden, och jag tycker faktiskt att det känns lite jobbigt... Det känns som om ångesten kommer krypande, bara efter några timmar.


För att hantera den ångest som så smått har börjat gro inom mig, tar jag till lite pyssel. :) 



Såg ett snyggt armband i Visby i dag, och försökte göra ett likadant själv...
Nu ska jag göra ett halsband och ett par örhängen också...


Pysselkväll = Myskväll


RSS 2.0