Om att förändra sin självbild

Just nu jobbar jag ganska intensivt med att förändra min självbild och göra mig av med den inre kritikern som härjat inom mig så länge jag kan minnas. Det är ett tufft och energikrävande arbete, men jag börjar redan nu se resultatet av det. Jag gör små, små framsteg och jag skaffar mig hela tiden nya små insikter om hur jag fungerar och varför jag reagerar som jag gör.

Jag har tagit tag i mitt förflutna och börjat sätta ord på det för första gången. Jag har börjat se samband, och jag har börjat inse att den skuld jag tog på mig som liten egentligen inte är min. Den skulden tillhör någon annan.
Det är en spännande resa jag har startat, och jag vet inte riktigt vart den kommer leda. Det enda jag vet är att det stundtals kommer bli ordentligt energikrävande och att det i slutändan helt säkert kommer vara värt all kamp.
Det är långt kvar på min resa, men jag har i alla fall börjat få upp hoppet om att jag en dag kommer kunna leva mitt liv helt fritt från skam och självförakt. Jag tror det och jag hoppas det. Och jag tänker kämpa för det tills det blir verklighet! Så det så!

Kommentarer
Postat av: Helle (Bull & Jag)

Att påbörja den här resan är både spännande, skitjobbigt, enerverande och ibland faktiskt fantastiskt. Det är så skönt när framstegen blir fler och bakslagen färre. När jag tittar bakåt på min egen resa kan jag ändå känna att jag har kommit en bra bit, trots att biten jag har kvar är tio gånger så lång.



Och apropå symaskiner - jag kanske ska ge det hela ett nytt försök! Jag har provat med att virka, men det tar ju sådan jävla tid att jag hinner tröttna långt innan man kan se vad det är jag virkar på ;).



Kram!

2012-02-26 @ 13:39:54
URL: http://bullochjag.blogspot.com
Postat av: Linda

Vad duktig och modig du är. Har själv en massa gammalt som jag rett ut men vet inte om jag kommit ut med så mkt bättre självkänsla eller mindre förakt för det. Kom gärna med tips på hur du gör.

kram

2012-02-26 @ 17:46:29
URL: http://frokenlejon.blogg.se/
Postat av: Malin;

Du är så oerhört klok, verkligen. Ville mest bara skriva det. <3

2012-03-05 @ 18:20:12
URL: http://hallonte.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0