Varför ska allt kretsa kring dieter, vikt och utseende?

Varför ska allt kretsa kring dieter, vikt och utseende?

Det finns mängder av tv-program som på olika sätt uppmuntrar till bantning och som påminner oss om hur viktigt det är att vara smal och snygg och se bra ut och äta rätt och träna tillräckligt mycket. Det finns också mängder av unga tjejer och killar som har svårt att hantera allt det här. Tjejer och killar som har eller är på väg att utveckla någon form av ätstörning. Tjejer och killar som genom media får den där sista knuffen i fel riktning...

Jag blir ordentligt arg när jag ser det, för jag vet själv hur svårt det kan vara att stå emot. Jag har själv varit där och fått den avgörande knuffen ner i ätstörningens fängelsehåla. Det är så lätt att hamna där, så lätt att gå för långt i sin strävan efter att uppnå medias idealbilder - men det är ett riktigt helvete att ta sig ur det sen!

För mig räckte det med bara några månader för att ordentligt trassla in mig i ätstörda tankar och beteenden - men det har krävts tre år av kamp för att bli så frisk som jag är i dag. Och då har jag ändå en del saker kvar att jobba med för att bli riktigt, riktigt frisk.


Det finns så mycket annat i livet som är viktigare än hur man ser ut och hur mycket man väger! Det har jag insett nu, det senaste året. Det är så mycket viktigt som man inte hinner och inte orkar med när man är befinner sig mitt i en ätstörning. Man prioriterar bort vänner och sociala kontakter, man orkar inte göra bra ifrån sig i plugget eller på jobbet och man ser inte allt det vackra som finns runt omkring en.


Jag har missat fem år av mitt liv på grund av en vidrig och avskyvärd ätstörning - men om jag kan hjälpa någon att inte hamna i den skiten så är mina erfarenheter trots allt inte helt förgäves...


Kommentarer
Postat av: Johanna

HÅller med dig till punkt och pricka, tänk om människor förstod hur farligt det är med viktpropagandan, och hur mycket vi influerar varandra genom att prata och vara som vi gör och är.



Men precis som du skriver så får man använda erfarenheten till att hjälpa istället.



Heja, heja, fortsätt kämpa!

2011-02-13 @ 15:51:06
URL: http://justnuochidag.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0