Prestationskrav

Jag har svårt att ställa rimliga krav på mig själv, jag vet inte om det hör till min personlighet eller till min ätstörning, men likväl har jag svårt för det... När jag tänker efter så kan jag nog gissa att det hör till ätstörningen, för sådan var jag inte på gymnasiet, i samma utsträckning.

Jag har satt ett likamed-tecken mellan prestation och människovärde. Mitt människovärde bygger på effektiv jag är och hur bra jag presterar i olika sammanhang. Jag kan bara inte förlika mig med tanken på att få något annat än högsta betyg. Jag har svårt att bli nöjd med något jag själv gjort. Jag är helt enkelt väldigt självkritisk.


Idag började jag min nya kurs och med all ny information kom stressen. Genast ställde jag krav på mig själv. Tittade på schemat, gick igenom kurslitteraturen, gjorde upp en läsplan i huvudet, började fundera på kursuppgifterna och lovade mig själv att skriva loggbok varje dag...

Jag har en känsla av att för mycket stress skulle kunna få mig att falla tillbaks på ätstörningen och jag är inte säker på att jag vet hur jag ska hantera stressen och prestationskraven, om jag inte får ta till maten.


Jag har inget svar på hur man gör, men jag tänker ta reda på det.


Måste rusa, körövning på gång, men jag ska tänka mer och återkommer... :)

Allt gott!


Kommentarer
Postat av: Tant Malin

Åh så väl det stämmer på mig också det där du skrev om att sitta och fila på en fin rubrik! Jag har en almanacka där jag skriver vad jag ska göra, och ibland skriver jag "killarna fotboll 4-6" fem-sex gånger och suddar som en galning - just för att det ska se fint ut.



Knäppt!!!

2009-09-01 @ 20:43:51
URL: http://tretusenggr.blogg.se/
Postat av: Lisa

Jag har samma problem med stress, det triggar igång äs! Skriv gärna mer om dina tankar runt det, det är så intressant att läsa!

2009-09-01 @ 21:02:17
URL: http://acceptans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0