Den duktiga flickan

Kommer man någonsin bli helt kvitt den där duktiga flickan?

Jag har så galet lätt att glida in i rollen som duktig flicka, man får en kick av att vara duktig, få bra betyg och toppprestera - visst är det så? Mitt ego älskar det! Jag har inte särskilt bra självkänsla och då är det så lätt att kompensera det med prestationer och bekräftelse utifrån.

Härom dagen när jag var på väg hem från skolan kände jag nästan ett lyckorus över att skolan dragit igång på allvar igen, jag riktigt längtade efter att få sätta mig och plugga och få känna mig duktig.

Jag njuter av känslan, det kan jag inte förneka - men samtidigt ringer det en liten varningsklocka. För när man väl har börjat vara en duktig flicka inom ett område, är det så lätt att duktighetssyndromet sprider sig. Då ska man plöstligt alltid ha ett städat hem, vara trevlig mot alla, träffa vänner jämt, försaka sig själv, ta hand om andra och dessutom ha den perfekta kroppen och de snyggaste kläderna.

Att vara trevlig och social är ju inget fel i sig, och inte heller att ha ett städat hem eller att bry sig om andra - det som blir fel är när allt ska vara perfekt jämt och man aldrig tillåter sig att koppla av och vila.


Jag tror helt enkelt att jag måste vara lite på min vakt och mota den duktiga flickan i dörren...


Kommentarer
Postat av: sofia

Det är bra med små reminders :)



Vet du vad man kan göra för att släppa lite på duktigflickasyndromet? Säg nej till allt en hel dag - gör INGET för någon annans skull. (förslagsvis testas detta med typ familjen och sen berättar man i slutet av dagen VARFÖR man sa nej till allting. det kan bli lite surmulet och man kan anses som bortskämd ;) ) hahah det låter faktiskt bara elakt när jag säger det. men väl värt att testa. Till exempel om du (vet inte hur gammal du är eller om du ens bor hemma?) blir ombedd att tömma diskmaskinen men känner att du EGENTLIGEN hellre vill ligga i soffan och slappa - kan tankar som "jaa... jag borde väl det. annars måste någon annan göra det. klart jag ska hjälpa till" - men säg "nej, jag orkar faktiskt inte nu"

Hahaha. Jag och min familj skrattade gott när jag själv testade detta en hel dag.

2012-01-23 @ 16:27:32
URL: http://coconat.blogg.se/
Postat av: Anonym

haha.. synd, för det är rätt kul ;) även om jag förvisso också är lite för gammal för det. Jag skulle nog inte känna mig lika bekväm att testa idag som när jag gjorde det.

2012-01-23 @ 17:26:30
Postat av: Linda

Den duktiga flickan är så duktig på att hålla sig framme men hon tar en massa energi samtidigt och gör att man har svårt att veta vem man egentligen är. Så är det för mig iaf. Fina flickan har sprungit sin kos hos mig nu är det bara den fula, vedervärdiga och värdelösa flickan kvar :( tar en massa energi det också.

kram

2012-01-23 @ 19:44:56
URL: http://frokenlejon.blogg.se/
Postat av: Jenny

Du har kommit långt när du faktiskt kommit till insikt! Det är första steget till förändring. Jag känner igen mig i det du skriver om, men nu har jag nått ett snällare, vänligare tänk, även gentemot mig själv.

2012-02-04 @ 16:35:11
URL: http://mindfulnessmamma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0