Livet är mer än bara mat, vikt, träning och utseende!

Jag blir så ledsen när jag läser och pratar med unga tjejer som är så fast i ätstörningar. Jag vet ju vad mycket ont det för med sig, hur dåligt man kan må och hur svårt det är att ta sig ur det.

Och så finns det så många tjejer som självmant ger sig in i den världen. Och det är kanske inte så konstigt egentligen... Det är ganska lockande till en början, man får en kick av att se vågens siffror sjunka och man njuter av att äntligen ha kontroll över något.

Men det varar inte särskilt länge, den där kicken och känslan av kontroll. Ganska snart övergår de känslorna i ångest istället. Ångest över att man äter över huvudtaget, ångest så fort siffrorna på vågen inte sjunker och ångest varje gång man missar ett inplanerat träningspass. 

Man kan leva ganska länge i tron att man har kontroll och själv är den som bestämmer över sitt liv. Men rätt som det är, när man blir konfronterad eller av någon anledning vill förändra sitt sätt att leva - då märker man att man inte har någon som helst makt över sitt liv. Man har fastnat i det som kallas ätstörningar, och man kan inte längre göra annat än att leva som man lever. 

Det är inte så himla lätt att plötsligt börja äta vanlig standard fil när man har ätit lättfil i fler år, eller börja äta kolhydrater (som pasta och potatis) när man "klarat sig" utan det länge. Eller för den delen sluta räkna kalorier när man haft stenkoll på varenda liten kalori man stoppat i sig och gjort av med.


Jag önskar att alla unga tjejer och killar fick höra åtminstone en sådan här berättelse, om hur fruktansvärt svårt och tufft det är att ta sig ur en ätstörning när man väl fastnat där. För man måste ta sig ur den där sketna ätstörningen förr eller senare, om man inte vill dö väldigt, väldigt ung. 

Livet är så mycket mer än bara mat, vikt, träning och utseende!  

Kommentarer
Postat av: Amalia

Hej!

Vad kul att du hittat till min blogg!



Noggerglassen verkar supergod, måste ta mig i kragen och köpa lite. Har endast sett den på Citygross men den kommer nog till ICA/Willys också!



Ha en bra dag

kram Amalia

2011-05-07 @ 09:30:49
URL: http://amaliaandersson.blogg.se/
Postat av: Linda

Tack så jättemkt för din kommentar.

Gråta önskar jag att jag kunde, längtar ofta efter att gråta men det är så svårt.

Känns bättre idag

stor kram

2011-05-07 @ 10:33:25
URL: http://frokenlejon.blogg.se/
Postat av: Alexandra - Uppsalas största blogg

sv: superkul att du är med och tävlar om alamackan :)

jag har också en dagens bloggtävling du gärna får vara med i :) Det är bara att anmäla dig på länken här under:

http://vadfanskajagheta.se/2011/may/lordag-dagens-blogg.html#comment

2011-05-07 @ 16:48:55
URL: http://vadfanskajagheta.se
Postat av: Jennie

Tycker också nästan det är ännu mer tragiskt att många VILL va i den ätstörda världen, de som är pro-ana och så. Och även "vanliga" unga tjejer som eg. inte har en aning om va en äs innebär, med all ångest och sånt! Tycker också att alla, både killar o tjejer borde få en föreläsning av nån som varit sjuk och att det ska uppmärksammas mer i tidig ålder! Kanske i skolan? Tycker det är bra att som nu, ex Linda Lampenius tar upp sin kamp mot ÄS i TV så att folk på det sättet kan bli lite mer upplysta!

2011-05-07 @ 22:52:20
URL: http://www.misshart.blogspot.com
Postat av: Jennie

Så du köpte den?! ;)

Asså jag själv är inte så förtjust i just rabarber, men det blir säkert bra. Och kul att de valde en lite mer ovanlig smak också, tycker jag!



SV:

Ja, precis det tror jag också. Det vet man ju av egen erfarenhet liksom.. Jag tror också att de allra flesta behöver hjälp utifrån, det är en stark psykisk sjukdom som sätter sina spår läääänge och inte så lätt att bli av med. Det räcker liksom inte att man fixar att äta "normalt" igen, det är ju så mycket mer annat än så...



Ha en bra dag du! :)

2011-05-09 @ 06:52:17
URL: http://www.misshart.blogspot.com
Postat av: emma-isabella

Bra skrivet!

2011-11-05 @ 01:09:53
URL: http://motettslankareliv.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0