Hjärnan exekutiva funktioner...

Jag har varit borta från bloggen i några veckor nu - har varit på läger i två fantastiska veckor. Jag är så himla tacksam över alla fina människor jag fått träffa och lära känna de här veckorna!

Den senaste veckan har det varit läger för ensamstående mammor och barn. En helt fantastisk vecka har det varit, visserligen alldeles för lite sömn men ändå en fantastisk vecka. På dagarna har mammorna haft föreläsningar och samtalsgrupper och barnen har haft egna aktiviteter så som pyssel, rytmik, lekar och krabbfiske. Och på eftermiddagarna och kvällarna har vi pysslat och pratat och haft det trevligt.




Sådana här armband har jag precis bestämt mig för att göra och sälja på marknaden i höst, jag har en massa fina tyger i olika färger - är jättesugen på att börja sy redan nu... :)




Den här fina lerskärvan fick jag av C, efter en av förmiddagsföredragen som mammorna var på. Hon tyckte att den passade mig, eftersom jag är vacker. Hon är världens finaste, den kvinnan!


Visste ni förresten att hjärnans exekutiva funktioner (förmågan att använda sig av erfaranheter, tänka logiskt och klart och fatta kloka beslut) blockeras när man befinner sig i en stark känslostorm. Ibland kan man behöva låna någon annans hjärna för en stund... Jag och C låg och pratade om det på bryggan härom dagen, och både hon och jag kände att vi förstod en del saker på ett nytt sätt efter att vi fått veta det. 

Det förklarar en del av vår relation... När jag mått dåligt och befunnit mig i en känslostorm har jag omedvetet vänt mig till henne och velat låna hennes hjärna, eftersom jag märkt att jag själv inte klarar av tänka så friskt som jag vet att jag borde göra. Jag har liksom behövt hennes normala och kloka tankar, för jag har inte kunnat och inte vågat lita på mina egna tankar. Jag tycker att det känns skönt att veta att det inte bara är mig det är fel på... Hjärnan är faktiskt uppbyggd på det sättet...


Nu är jag jättetrött och önskar att jag fick sova... Men jag tror att jag måste hålla mig vaken i alla fall 2 timmar till, om jag inte ska vakna alldeles för tidigt i morgon...


Hoppas att ni har det bra!


Kommentarer
Postat av: Jenny

Du är ju bara så fantastiskt kreativ! <3

Intressant det där med hjärnan också. Hur många gånger har man inte önskat att man kunde få befinna sig i nån annans kropp, och därmed med en annan hjärna? Om så bara för en minut;)

Kramar

2011-07-12 @ 17:41:43
URL: http://bortomljusochmorker.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0