Röd linssoppa - värsta grymma lunchtipset!

Idag har jag verkligen jobbat på ordentligt med städningen och röjandet! Vinden är grymt bra organiserad med ordentliga plastlådor och även här nere i själva lägenheten är det ordning och reda. Jag är supernöjd!

Okej, jag har en hög med papper kvar att sortera, och en påse med pysselsaker att gå igenom - men det kan jag ägna mig åt i morgon eftermiddag eller på kanske tisdag. 


Lagade en jättegod linssoppa idag, till lunch. Måste bara tipsa om den, för den var så lätt att göra och dessutom väldigt, väldigt god. Receptet kommer från Östra sjukhusets ätstörningsenhet och är utformat av en dietist som jobbar där. Gott och helt tryggt, de dagar man känner sig lite osäker. Om man dessutom dukar fint så kan ju lunchen inte bli annat än en succé! :)



Här kommer receptet:
RÖD LINSSOPPA (4 port.)

1 stor gul lök, finhackad
3 msk olja
2 tsk paprikapulver
2 1/2 dl röda linser
1 liter vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
4 skalade, tärnade potatisar
2 msk tomatpuré
1 tsk salt
1/2 tsk svartpeppar

Fräs den finhackade löken i oljan i en stor kastrull på svag värme.
Den ska bara bli genomskinlig och blank, inte stekt.
Pudra över paprikapulvret och rör om.
Tillsätt linser, vatten, buljong, potatis, tomatpuré och kryddor.
Koka upp soppan och låt den sedan småkoka på svag värme under lock i 30 minuter.

Servera soppan men en skiva bröd med smör och ost och eventuellt en citronklyfta att pressa över soppan.

Jag ställde också fram en skål med crème fraiche som man kunde klicka i soppan om man ville - det blev väldigt gott, så det är värt att testa!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0