Röda sten, kanelbullar och ämnesomsättning

Det var riktigt mysigt nere vid Röda sten i dag!
Jag köpte en kanelbulle och satt i solen och läste en bra stund. Jag blir så stolt över mig själv när jag märker att jag klarar av sådana saker... Sådana saker som jag hade haft svårt för, för ett år sedan.



Nu är klockan mitt i natten, och jag kan inte sova. Jag vaknade för en stund sedan och var hungrig. Jag åt en banan, och nu sitter jag och funderar på det där med ämnesomsättning. Är det bara jag som har en föreställning om att det är farligt att äta på natten - för att ämnesomsättningen är lägre då än på dagen? Just nu känns det faktiskt inte helt okej att jag har ätit en banan mitt i natten...

Jag försöker tänka att när jag blir hungrig på natten, så betyder det att jag har ätit för lite under dagen... Alltså borde det vara okej att äta något på natten, om man är hungrig.

Kommentarer
Postat av: Vickie

känner igen det där, de där tankarna om att äta på natten, eller sent på kvällen för den delen. Men tror nog precis som du att är man hungrig så är det för att kroppen behöver något i magen. Kroppen är ju bra på att tala om vad den behöver.

Men vet själv hur svårt det där kan vara ;)

Hoppas det blev bättre och att du kunde somna om sen.

Ha en skön helg nu!!

2010-10-08 @ 19:21:29
Postat av: Ebba

Om man vaknar mitt i natten pga hunger så är det definitivt pga att man ätit på tok för lite under dagen! Äter man för dåligt brukar man även vakna i gryningen, kroppen vill upp o vakna så tidigt som möjligt för att få en tidig frukost! För om man ätit som man ska, så vill kroppen hellre sova och vila ut - men har man slarvat så vill hjärnan väcka en för att ge sig på jakt efter mat istället, typ ;P.



Men jag vet, att äta efter kl 19.00 är ju lika med döden och ett liv i fetma enligt tidningar och hälsobloggar osv... så det är inte konstigt att det känns fel :(

2010-11-09 @ 18:39:22
URL: http://srecanosmeh.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0