Hälsa är inte samma sak som att gå ner i vikt!

Det börjar bli vår och det börjar skrivas i tidiningarna och på nätet om hälsa, viktnedgång och beach 2010.

För mig är det jobbigt. Jag har svårt att värja mig från dieternas löften om att gå ner ett visst antal kilo på ett visst antal veckor. Jag börjar räkna kilo och kalorier direkt.


Men i år är jag kanske lite mer förberedd...

Jag börjar i alla fall nu, med att påminna mig själv och alla er andra om att hälsa inte är samma sak som viktnedgång! För den som har eller har haft en ätstörning är det snarare så att en viktnedgång är ohälsosam.

Jag tänker definiera hälsa för mig själv, och sen tänker jag försöka påminna mig om den definitionen - när stressen inför beach 2010 vill tränga sig på.



Hälsa för mig, är att kunna äta allt i lagom stora mängder.
Hälsa för mig, är att äta för att orka med livet och allt roligt jag vill göra.
Hälsa för mig, är att kunna stå framför spegeln, se på mig själv och älska det jag ser.  


I ordboken definerieras hälsa som 'ett tillstånd av välbefinnade och fullgoda kroppsfunktioner'.
Det är ingen dum definition det heller...


Nu ska jag strax springa i väg till skolan...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0