Nya målsättningar

I morgon ska jag till psykologen igen. Och tills dess ska jag ha skrivit ner nya målsättningar, saker som jag vill förbättra och förändra. Jag har tänkt och funderat ganska mycket och bestämt mig för att göra två listor. :) En lista att ta med till psykologen, på saker som jag tror att jag behöver hjälp med. Och en lista på saker som jag vill och tror att jag kan förändra på egen hand. Det jag tänker att jag kan förändra på egen hand, är ganska enkla och allmäna saker som jag tror att jag skulle må bra. Det jag tar med mig till psykologen är mer direkt kopplat till ätstörningen, och kräver nog också lite mer än viljestyrka.  

Målsättningar (att ta med till psykologen)

- minska förbjudetlistan
- släppa min överdrivna viktfokusering, och inte låta vikten påverka min självkänsla för mycket
- känna att det alltid är okej att äta både lunch och middag
- släppa lite på prestationskraven
- träna normalt, utan att hamna snett
- umgås med vänner, bjuda hem folk och gå hem till andra.
- säga nej, utan att få dåligt samvete


Målsättningar (att klara på egen hand)

- läsa annat än kurslitteratur
- diska direkt efter maten, och helt enkelt hålla lite ordning här hemma.
- göra kvällsmaten till en mysig stund för mig själv, med tända ljus och musik eller ljudbok.
- pyssla och vara kreativ oftare.
- försöka se världen med ett barns ögon, stanna upp och ta mig tid att förundras över de små sakerna.
- avsätta en liten stund varje dag för stillhet och bön.


Det finns mycket jag skulle kunna skriva upp på den sista listan, saker som att spela piano minst 15 minuter om dagen, motionera minst 30 minuter och ägna åtta timmar om dagen åt skolan... Men, jag väljer medvetet att inte skriva upp sådana saker - för det är saker som bara ökar på kraven. Jag tror inte att jag mår bättre för att jag spelar piano 15 minuter om dagen... Jag skulle definitivt bli en bättre pianist, men jag skulle inte må bättre...


Nu ska jag diska undan det som står i köket, och sen är det dags att sova...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0