Vem är jag när ingen ser, och när jag inget presterar?

Ibland känns det som att jag är det jag presterar.

När jag är bland folk strävar jag alltid efter att vara duktig, efter att bli uppskattad och älskad, efter att göra något bra. Och det är ju inget fel med det, det är ju tvärt om något bra... Det är ju bra att jag gör mitt bästa, att jag har koll på alla papper och är trevlig mot folk jag möter. Det är ju egentligen inte där felet ligger, tänker jag - felet ligger istället i att jag har så fasligt svårt för att känna att jag duger när jag är ensam och inte gör något vettigt...

Jag kan ha en fantastisk dag, men när jag kommer hem på kvällen kan jag ändå deppa ihop fullständigt. Jag fylls av en oändlig tomhet och ensamhet. Det är som att jag behöver ständig bekräftelse på att jag duger, och är bra nog.

Och jag misstänker att det hör ihop med ätstörningen. När jag tränade som mest, gjorde jag det till viss del för att jag behövde bevisa för mig själv att det i alla fall fanns någonting jag var bra på. Och jag tror att det är en ganska vanlig känsla hos människor som har en ätstörning. Man kanske känner sig som en usel människa, som aldrig lyckas tillräckligt bra med någonting - och då är det lätt att fastna i "gå ner i vikt-fällan", för vikten kan man alltid påverka. Om man inte kan bli bäst på något annat, så kan man alltid bli bäst på att gå ner i vikt - man kan alltid bli smalast (om man kämpar tillräckligt).

Nu är jag visserligen inte fast i "gå ner i vikt-fällan", men jag är istället på väg att fastna i en annan fälla. Nämligen prestationsfällan. Jag presterar saker, och sen söker jag bekräftelse på det jag presterat - och det är på den bekräftelsen, som jag sedan bygger mitt värde.


Kommentarer
Postat av: Lillamy

Tänk om vi båda bara kunde låta oss vara....utan krav, utan prestation. Men en dag så....Kram kram!

2010-03-15 @ 22:05:56
URL: http://mysinrerum.blogspot.com
Postat av: Anni

Hej,



Slank in på din blogg av en ren slump. Blev imponerad av din klarsyn och dina frågor till dig själv. Varför gör man sina val? Ska man berätta om sin sjukdom? Och ditt konstaterande: Inför Gud är man inget fetto!

Kontakta mig gärna på mailen. Har några frågor.



ps Din blogg är en av de klokaste jag läst när det gäller äs.

2010-03-16 @ 09:43:15
Postat av: S A N D R A

Jag är likadan. Men du, vad gör dig till en bättre människa om du presterar? precis som med vikten, du blir ingen bättre människa för att du väger si eller så.



sv: jo, de kanske jag behöver, mer vård. Egentligen flera år. Men jag vill lägga allt det där på hyllan och se framåt. Sen har jag mina dippar. Och så är det! jag försöker så gott jag kan! kram

2010-03-16 @ 15:15:44
URL: http://backtofuture.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0