Tänk att Gud är bekant med gråsuggan...

Jag har stannat upp inför orden: Du ska älska din nästa som dig själv. (Matt 22:39)

Det har fått mig att börja fundera på mitt eget liv, och det har givit mig motivation till att vilja bli frisk. Om jag inte älskar mig själv, betyder det då att jag inte kan älska mina medmänniskor heller?

Är det inte så att min ätstörning effektivt har hindrat mig från att komma riktigt nära andra människor, och därigenom också hindrat mig från att på allvar kunna älska dem? Har jag inte i min sjukdom även hindrat andra människor från att älska mig, eftersom jag så gott som aldrig har bjudit in dem i mitt liv och låtit dem se vem jag verkligen är? Och de som sagt att de älskat mig, de som visat kärlek och uppskattning, har jag inte i hemlighet föraktat och avfärdat dem som lögnare? Föraktat för att de påstått att de älskat någon som mig, avfärdat för att jag hela tiden varit övertygad att jag är en icke älskvärd person...

Mig älskar ingen, ingen vet ens vem jag är... Hade de vetat det, hade de genast slutat påstå att de älskar mig...


Jag har en Gud, som har skapat mig och som älskar mig... I den Gudens kärlek vill jag leva, i ljuset av den Gudens kärleksfulla ögon vill jag se mig själv.


"Tänk att Gud är bekant med gråsuggan!

Hon som är så liten och ful.

Ingen tycker om henne utom Gud, kanske.

Ja, för annars skulle han väl inte ha skapat henne?

När hon kryper fram under sin sten ropar han; "Hej, gråsugga!"

Det är skönt att ha någon som säger hej till en."

(Britt G. Hallqvist)


Kommentarer
Postat av: Sandra

Vad bra du skriver ^^

2009-09-13 @ 09:52:25
URL: http://backtofuture.blogg.se/
Postat av: Sara

Kanske kan man inte riktigt älska någon annan om man inte älskar sig själv. Många säger ju, inte förrän du älskar dig själv kan du älska någon annan. Men det är kanske inte sant, för älskar man inte andra ändå?



sv: Åh tack, jag blir alltid så glad när någon tycker jag skriver bra, eller tycker jag verkar stark. Skriva är ungefär det enda jag kan göra förutom att följa ätstörningen.

2009-09-13 @ 10:24:34
URL: http://rosaspektakel.blogg.se/
Postat av: Sandra

JA PRECIS!! Det är det som är huvudsaken i livet, hur man mår! Har du äs? <3

2009-09-13 @ 11:49:43
URL: http://backtofuture.blogg.se/
Postat av: Sara

Jo jag förstod vad du menade. :)



Hur ser måendet ut för dig då? Kämparglöd eller pissglöd?

2009-09-13 @ 13:08:37
URL: http://rosaspektakel.blogg.se/
Postat av: Sara

Jag säger exakt som dig, kämpar och kämpar och glöder och kämpar för att bli frisk, men ofta dalar det och man vill bara lägga sig ner., Men här är det kämparstrålar som ska lysas.

2009-09-13 @ 18:22:58
URL: http://rosaspektakel.blogg.se/
Postat av: Sandra

åh vad gott!! jag älskar pajer ^^



okej, skönt att du kommit en bit på väg. Jag har oxå haft bulimi ! Och mina krierier på anorexi, bulimi, ortorexi, uns (som jag haft) stämmar inte häller längre. Så har endast äs! Skit bra av oss tkr jag!! fight for life :)

2009-09-13 @ 22:04:03
URL: http://backtofuture.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0