Betaendorfinpåslag?

Jag har en ny teori som jag håller på att testa... Läste härom dagen om ämnet betaendorfin, ett ämne som finns naturligt i kroppen. 

Hos många av oss som utvecklar ätstörningar är halten av betaendorfin lägre än vanligt, vilket bland annat leder till att vi lättare bli deprimerade, har lägre smärttröskel (både fysikt och psykiskt) och har större behov av tröst och närhet.

Jag vet inte om ni känner igen er, men jag gör det definitivt. Mitt behov av tröst, närhet och bekräftelse är näst intill ändlöst och jag faller ofta och helt oväntat ner i svarta små hål av deppighet... Så jag är nästan övertygad om att min grunfhalt av betaendorfin är lägre än vad den borde vara.

Det som är spännande är att betaendorfin går att tillföra kroppen, genom att man gör saker som man tycker om att göra och genom att man unnar sig lite vardagslyx i tillvaron. Och ännu mer spännande är att det höjda betaendorfinet håller i sig i flera timmar efter det att man gjort det där som man tyckte om att göra.

Det här kan man jämföra med ämnet serotonin som också finns i kroppen, har liknande påverkan och som även den ofta är av för låg halt hos personer med ätstörningar. För att höja serotoninhalten behöver man tillföra kroppen socker och kolhydrater, halten blir bara högst temporärt förhöjd och i alla fall för en person med bulimi slutar den typen av självmedicinering ofta med hetsätning och kräkning och dagenefter-ångest.


Jag tänkte när jag läste det här, att det borde vara smartare (för mig som har bulimi) att satsa på att höja betaendorfinhalten och låta serotoninhalten vara. Så nu är min nya tanke att jag ska försöka göra något jag tycker om och mår bra av när jag börjar märka att humöret börjar svikta och ångesten kommer krypande.


Det finns en hel massa saker som jag tycker om att göra och som jag absolut kan försöka mig på att göra när jag börjar må lite dåligt... :)


De två senaste dagarna har varit katastrofala - jag har mått riktigt dåligt, haft rejält med ångest, gråtit massor och kräkts en del. Men i dag har det verkligen vänt! Kanske beror det på att jag ägnat dagen åt att sortera pysselmaterial i fina, genomskinliga och stapelbara boxar och dessutom shoppat lite på rean... :)

Jag fullkomligt älskar att titta in i ett sorterat och iordninggjort förråd, och det är inte heller fy skam att komma hem till en hyfsat städad lägenhet och packa upp och ställa iordning två påsar fulla med diverse inredningsprylar...

Här kommer bilder på dagens fynd:



Jättesöta burkar, (köpte två prickiga).
Bra att ha te och kakor i, och billiga var de också! :)




Grytunderlägg, passar väldigt bra i köket - hela mitt kök är grönt och ljusblått.




Två sådana här muggar blev det också, även de blå och gröna...




Och så den här snygga hyacintvasen - jag tänker att man kan ha andra blommor i den också, eller ett värmeljus om man vill kanske...


I vilket fall som helst så är jag övertygad om att både dagens sortering och dagens shopping är bidragande orsaker till att jag mår så väldigt bra just nu!


Kommentarer
Postat av: Johanna

Oh, vilken intressant läsning! Men jag är helt med på ditt spår... jag tror också att man kan förebygga en hel del dåligt mående genom att göra saker som man tycker om och som får en att må bra igen.



och verkligen skitsnygga burkar och muggar du hittat! Gillar't verkligen :)



Kramar!

2011-01-05 @ 08:51:08
URL: http://justnuochidag.wordpress.com
Postat av: Hanna

Bra inlägg! Det kan ju vara så att när man inte tillåter sig att stoppa i sig sötsaker/chips osv. så aktiverar man sig mer med det man tycker om men som man struntat i att göra eftersom ätandet varit bekvämare... Eller vad tror du?

2013-12-11 @ 22:33:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0