Mål att sträva mot - 2010

Jag har bestämt mig för att det här ska bli ett bra år. Och för att det ska bli det, så måste jag nog själv vara aktiv och faktiskt försöka och göra mitt bästa. Därför har jag satt upp strävansmål för mig själv. Jag tänker inte se det som några nyårslöften, något som måste hållas och som man kan misslyckas med. Istället är det något jag vill sträva efter, och så länge jag gör mitt bästa och försöker utifrån mina egna förutsättningar så har jag lyckats.

I skolans värld, för eleverna, finns det både uppnåendemål och strävansmål. Uppnåendemålen är sådana mål som alla elever som minst måste ha uppnått i slutet av ett visst skolår, strävansmål kallas de mål som man som lärare ska sträva efter att eleverna uppnår. Strävansmålen är ofta lite luddigt formulerade och ofta är de också väldigt övergripande, och om jag för en stund får plocka strävansmålen ur sitt sammanhang och applicera dem på mitt eget liv så tänker jag att det finns ett syfte med de luddiga och övergripande formuleringarna. Jag gillar de luddiga och övergripande formuleringarna, just för att de är så övergripande och stora och därför inte riktigt går att misslyckas med. Det är sådana mål som man egentligen aldrig kan uppnå, som man aldrig blir färdig med. 

Så, nu tänker jag för mig själv och för er formulera ett antal strävansmål för år 2010...


Jag vill under år 2010 sträva efter att:

-  efter bästa förmåga se livet från den ljusa sidan och glädja mig över vardagens små glädjeämnen. Se livets vardagsskimmer, så att säga.

- ge mig själv tid för avkoppling och tillåta mig själv att ta det lugnt - bara av den enkla anledningen, att jag har ett opåverkbart och oföränderligt egenvärde som människa.

- tänka efter en stund, innan jag säger ja till en förfrågan. Det är tillåtet att säga nej till en förfrågan om barnvakt eller en sånginsats eller vad det nu kan vara, även om man rent fysiskt är ledig och och tillgänglig den aktuella tiden. Mitt egenvärde som människa förändras inte av att jag ibland avböjer när jag blir tillfrågad om något. 

- se andra människor och framför allt våga säga de komplimanger och uppmuntrande ord som jag så ofta tänker men ändå håller inne med. 

- själv ta emot och ta till mig komplimanger och uppmuntande ord, utan att för mig själv hitta på bortförklaringar och anledningar till varför komplimangerna inte kan vara sanna.  

- inte skjuta upp praktiska göromål som tar mindre än fem minuter att göra. Till exempel bädda sängen, skicka iväg ett mail och boka tvättid.
   


Kommentarer
Postat av: Victoria

Vilka fina saker att eftersträva mot som du har skrivit! :D

Men tänk på att inte pressa dig emot dem på tok för mycket bara...

fast samtidigt så är det ju du själv som känner dig som allra bäst. :3



sv:

Tack för dina fina ord också. :3

De gjorde mig verkligen glada och det stämmer faktiskt i det du skrev.

Någonstans måste en människa tänka på sig själv med~



Ta hand om dig med och kramar~<3

2010-01-12 @ 22:20:21
URL: http://pigment.blogg.se/
Postat av: amanda

hej vännen. hur står det till? hur mår du nu? bra att du berättade för din vän att du var nere i det destruktiva igen, nya friska tag. du är duktig du. vilka bra mål du har satt upp för dig själv :) kram!

2010-01-13 @ 20:18:41
URL: http://bootylicious.devote.se
Postat av: Sonja

Mål är bland det bästa som finns. Någonting att sträva mot, någonting att rikta in stegen mot och någonting att verkligen försöka ta sig till. Tänk att du redan är där och försök sälla in hela dig på att du redan befinner dig där du vill vara!



Ta hand om dig och fortsätt framåt!

kram

2010-01-13 @ 23:12:23
URL: http://livslustochframtidstro.blogspot.com
Postat av: amanda

god förmiddag :) de senaste veckorna, eller snarare månaderna har varit extremt kämpiga, sjukdomen har tagit ett starkt grepp om mig och jag har tappat flertal viktiga kilon. min kropp går på sparlågan. den lider helt enkelt. utbilden är tuff, har klarat den, men inte mått speciellt bra under studietiden. dags att sätta ner foten. nu ska jag äntligen få hjälp. på måndag börjar jag på dagvården, en provvecka till att börja med, vi får se hur jag hanterar den och om den räcker eller om jag behöver slutenvård. hur ser veckan och helgen ut för dig? kramkram!

2010-01-14 @ 10:04:24
URL: http://bootylicious.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0