Nu blev jag faktiskt lite arg, eller kanske mest osäker...

Den här typen av markeringar finns på de flesta matvaror nu för tiden, och jag är en av många som litar blindt på dem... Jag tittar på portionsangivelserna - mest när jag inte har en aning om hur mycket av en matvara som är en portion.




Problemet med det är att de där portionsangivelserna ofta är "orealistiskt små"... Det skriver livsmedelsverket på sin hemsida. Eftersom det inte finns några riktlinjer för hur man anger portionsstorlek, så är företagen själva som definierar portionsstorlekar för sina produkter.

För mig innebär ju det att jag ibland äter för små portioner. Jag vet inte vad jag ska lita på om jag inte kan lita på de portionsangivelser som står på förpackningarna. Jag är allmänt osäker på portionsstorlekar och jag kan definitivt inte lita på min egen bedömningsförmåga.


Och vad betyder detta nu, rent praktiskt?
Betyder det att jag konsekvent ska ta lite mer av matvaran, än vad förpackningen anger som en portion?
Eller innebär det att jag helt enkelt får skaffa mig portionsreferenser från andra håll?

Att jag konsekvent skulle ta lite mer än förpackningens portionsangivelse - låter i mina öron helt orimligt. Det skulle bara ställa till det för mig, och skapa en massa onödig oro och ångest.

Snarare är det nog så att jag måste skaffa mig portionsreferenser från andra håll. Jag måste nog fråga vänner, men också känna efter själv. Om jag testar att följa portionsangivelsen och märker att jag inte blir mätt, eller att jag blir hungrig snart efter måltiden igen - då kan jag förmodligen dra slutsatsen att det jag nyss åt inte var en hel portion utan för lite...


Det kräver ju en del mod att våga testa på det där sättet, men nu för tiden räknar jag mig som så gott som frisk
- så egentligen borde det inte vara några problem med den saken....


Kommentarer
Postat av: Lillamy

Du vågar.....vad har du att förlora? Kör på nu bara, våga testa....Kram!

2010-04-15 @ 19:54:10
URL: http://www.mysinrerum.blogspot.com
Postat av: Cim

Jag har bestämt mig för att aldrig mer kolla på kaloriförteckningen på någonting, det skapar bara så mycket onödig oro. Äter man varierat och lagom mängd så kommer det jämna ut sig så småningom! Som det ser ut nu är jag helt kalorifixerad, men det ska bort nu!



Förlåt att jag inte skrivit på så länge, tappade bort din kommentar! Jag vill hemskt, hemskt gärna köpa några kakor om du har kvar :) Frakt och så borde ju inte vara några problem för de väger ju nästan ingenting!



Ha en fin fredag! Kramar!

2010-04-23 @ 21:14:19
URL: http://daysofcimo.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0