Att skvallra på sig själv...

Fick en kommentar härom dagen, som jag har funderat lite på.

"Man får lov att tänka sjuka tankar ibland.. man får lov att ha planer på olika saker. Men att tänka och planera är inte samma sak som att verkligen göra det.. eller hur?"

Jag tänker, att visst måste man få lov att tänka sjuka tankar. Det finns ingen chans i världen att man har energi nog att konstant hålla dem borta... Ofta kommer mina sjuka tankar på kvällen, innan jag ska sova - och ibland är de borta nästa morgon när jag vaknar. Det är det helt klart skönaste! Då tillåter man sig att tänka och planera, men man behöver inte kämpa för att inte göra verklighet av dem...

Sen händer det ju att tankarna finns kvar på morgonen också, eller att de dyker upp som från ingenstans mitt under dagen... Då är det svårare att stå emot...

För en knapp vecka sen, tänkte jag väldigt sjuka tankar. Både på kvällen och på morgonen efter, när jag vaknade. Jag var till och med inne på internet och jämförde priser på olika tabletter. Det kändes obehagligt. Jag visste att jag inte kunde tillåta mig att köpa några tabletter, men just då fanns det inget jag hellre ville. Jag skickade ett sms till en vän och skvallrade på mig själv :), fick ett bestämt och tydligt sms tillbaka, grät en lång stund, och gick tillslut iväg till kyrkan. 

I kyrkan hände det något. Jag träffade vänner, jag skrattade och pratade och jag blev uppmuntrad! Och jag insåg vad som verkligen är av betydelse i livet. Jag ska inte köpa några tabletter, inte sluta äta, och låta sjukdomen ta över - för då går jag också miste om det som har verklig betydelse i livet... 

Jag tänker alltså fortsätta skvallra på mig själv. Så ofta jag mäktar med! För jag tror att det är ett effektivt sätt att säga nej och gå emot sjukdomen. Jag tror att jag ibland behöver få bekräftat att jag gör rätt, när jag går emot det sjuka.... 

Nu ska jag sätta mig och plugga en stund, och så skriver jag förmodligen ett till inlägg efter lunch eller innan middag. 

Kram!  


Kommentarer
Postat av: Nikki

tack,



Kramar å kärlek

2009-09-17 @ 09:45:17
URL: http://bonies.blogg.se/
Postat av: Zsaza

Sjuka tankar måste man definitivt få tänka.

Men att skvallra på sig sj är ännu bättre:)



Kram

2009-09-17 @ 19:13:14
URL: http://perardua.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0