Veckoplanering

Innan jag blev sjuk tyckte jag att det verkade riktigt, riktigt tråkigt att veckoplanera och storhandla. Jag förstod verkligen inte varför man skulle göra det, det var så förutsägbart på något sätt... 

Sen utvecklade jag en ätstörning och det första jag gjorde varje morgon var att planera varenda minut av min dag - exakt vad och när jag skulle äta, när jag skulle träna och vad jag skulle göra där i mellan...

Jag gick ifrån att inte planera över huvudtaget, till att planera lite väl mycket.


Under våren, när jag gått på dagvårdsbehandling, har jag skrivit ett matschema för varje vecka. Till en början följde jag scehamt slavsiskt men allt eftersom blev jag mer och mer spontan och kunde frångå schemat och ibland äta vad jag var sugen på i stället.

På tisdag hoppar jag på min lärarutbildning igen, och jag erkänner att det känns ganska läskigt. Läskigt för att det är en ny situation - student och frisk. Sist jag pluggade hade jag nästan aldrig med mig matlåda till skolan, smet ofta från lunchen och skyllde på att jag hade ett ärende eller skulle träna... Nu är det skillnad, nu ska jag äta lunch och middag varje dag och samtidigt plugga, leva studentliv och träna en gång i veckan.

Jag tror det kräver en ny sorts planering... I alla fall till en början, för att jag ska kunna känna mig trygg och inte hela tiden oroa mig över matlådor och middagar. Därför mina vänner, har jag idag gjort en veckoplanering och varit och storhandlat.

Det var riktigt mysigt faktiskt! Jag satte mig med min almanacka och mina kokböcker och funderade och planerade i godan ro. Sen gick jag igenom recepten, skrev en handlingslista med allt jag behövde för att laga de recept jag tagit fram och gick iväg och handlade. Nu efteråt känns det så skönt, så ni anar inte. Jag har koll, jag behöver inte fundera på hela veckan och bäst av allt - jag behöver inte handla på hela veckan (med undantag av fil och mjölk, möjligen).

Jag är nöjd!


Måste bara tillägga: jag drack en jättegod smoothie till mellanmål idag!

Mixa: 1,5 dl frysta bär, 1 dl yoghurt (hallon/rabarber) och 1 dl mjölk

- där har ni den -



Kommentarer
Postat av: Bullen

Hm...vi båda heter Bullen :P



Nu fastar jag inte längre, jag gjorde det i tre dagar och brukar göra det med jämna mellanrum. Inte för att gå ned i vikt (att fasta av den anledningen är rena rama idiotin), utan för att rena kroppen. Ibland, när jag har ätit mycket halvfabrikat och icke-ren mat så känns det som att kroppen behöver städas. Den slutar svara på träningen, jag blir trött, får dålig hy, ont i huvudet, sover dåligt o.s.v. Men om jag rensar ut kroppen med ett par dagars fasta så brukar det ordna sig!

2009-08-30 @ 21:21:49
URL: http://www.bullenstankar.blogspot.com
Postat av: Lillamy

Dina tankar och ord är så inspirerande. Jag vill också klara av det du klarar, göra upp matschema och dessutom följa det.....Är lite dålig på det nämligen, men blir peppad av att läsa din blogg. Det går!!!! Hoppas du har en bra kväll. Kramar:)

2009-08-31 @ 19:22:47
URL: http://kommerblifri.blogspot.com
Postat av: Lillamy

Är det förresten ok att jag länkar till din blogg??

2009-08-31 @ 19:43:35
URL: http://kommerblifri.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0