Om att ifrågasätta och kritiskt granska...

Jag mådde inte bra i går morse när jag vaknade. Huvudet värkte, näsan rann och halsen skavde och jag kände mig liten och ynklig. Nästan direkt dök en tanke upp, reflexmässigt...

...äter normala människor mindre än vanligt, när de är sjuka och ligger hemma och snörvlar?


Frågade en vän och fick till svar:
"Om man äter mindre så gör man inte det för att man fick en legitim chans att äta färre kalorier utan för att man är sjuk och inte orkar"


Eftersom jag låg hemma och var sjuk så hade jag tid att fundera lite över det där...

Jag var inte själv medveten om varför jag ställde den frågan, jag insåg inte hur mycket sjukdom det låg där i. Men det insåg min vän, hon såg att frågan ytterst handlade om att legitimera ett lägre kaloriintag och hon svarade på ett väldigt bra sätt, tycker jag.

Ja, ibland äter man mindre för att man är sjuk, men om man äter mindre så gör man det just för att man är sjuk och inte orkar. Man gör det inte för att man rör på sig mindre och därför behöver mindre energi...

Jag är tacksam över att jag har vänner som hjälper mig att genomskåda sjukdomen när jag själv inte klarar av det.

Att bli frisk, tror jag, handlar en del om att våga ifrågasätta sig själv och sina tankar och handlingar. Att nu och då stanna upp och fundera över varför man gör som man gör och tänker som man tänker... På väg till träningen - varför vill jag träna nu, känns det roligt, har jag egentligen andra saker som jag borde göra först? I provrummet - köper jag klänningen för att jag tycker att den är så fantastiskt fin eller för att jag kan ha den i en storlek mindre än vad jag från början trodde? På lunchrasten i skolan - springer jag ett ärende på stan för att jag verkligen måste göra det precis då, eller gör jag det för att komma undan lunchen? På glasscaféet - väljer jag sorbet för att jag tycker att det är så vansinnigt gott eller gör jag det för att det inte känns okej att välja två kulor vanlig glass?

Ni hajar grejen va? Jag vill så ofta som möjligt ifrågasätta och kritiskt granska mig själv och mina syften.

Kommentarer
Postat av: pinkhelp

Sv: Vad kul att höra att det funkar! Ja, jag älskar visserligen att laga mat, men tänkte också laga extra portioner som man kan ta fram när man inte orkar laga mat. Lunch kan jag köpa i skolan för 25kr så jag hoppas att det är god mat. :P



Varför jag skriver fet ost är för att jag inte för så länge sen bara åt mager ost, plus att jag vill att andra som läser min blogg inte tror att jag äter mindre än jag gör eftersom det kan trigga. Men jag antar att ordet fet kan trigga med. Ska tänka på det! :)

2009-08-29 @ 12:07:12
URL: http://pinkhelp.blogg.se/
Postat av: Lillamy

Här kommer receptet på fisken. Jag blandade lax o vit fisk, det kan man göra lite som man vill. Hoppas du kommer tycka om det, jag tyckte den var super! Kommer kika in här på din blogg lite titt som tätt. Härligt med folk som vill bli friska, inspirerande:) Kram!



THAILÄNDSK CURRYLAX



600 g laxfilé

1 påse wokgrönsaker (500 g)

1 burk kokosmjölk (400 ml)

1 msk röd currypasta

2 msk fiskfond

Saften från 1 lime eller 1-2 msk realLime

1 msk brun farin

½ tsk salt



GÖR SÅ HÄR:

Lägg de djupfrysta grönsakerna i botten på en smord ugnssäker form. Lägg laxfilébitarna ovanpå.

Blanda kokosmjölken med currypasta, fond, farinsocker och limesaft. Häll blandningen över grönsaker och fisk. Strö saltet över laxbitarna. Tillaga mitt i ugnen i 225°, ca 20 min.

Servera med ris och en sallad.

2009-08-30 @ 09:46:11
URL: http://kommerblifri.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0